Porträtt Milka Havel

​Form Follows Fiction

Sommaren 2019 genomförde 12 kommuner i göteborgsregionen ett gemensamt konstprojekt – Artscape Saga. 24 stora muralmålningar lockade besökare att ta sig mellan kommunerna för att upptäcka den storslagna konsten. Vi fick mersmak och nu är det dags igen för ett gemensamt konstprojekt mellan kommunerna i regionen.

Form Follows Fiction av konst- och designgruppen Studio Mold lyfter fram den fiktiva entomologen och konstnären Milka Havel som ”levde” år 1571–1631. Konstprojektet ska ses och upplevas som en rumslig roman. Med utställningen vill Studio Mold lyfta fram fiktion som drivkraft i konstnärligt skapande, historieskrivningens ofrånkomliga fiktionalisering samt hantverkets betydelse för upplevelsen.

Gränsöverskridande projekt

Vid Gunnebo slott, Nolhaga slott, Råda säteri, Sundsby säteri, Mariagården, Tjolöholms slott, Prästalund, Jonsereds Trädgårdar och i fler vackra parker och natursköna områden i Göteborgs kranskommuner kommer besökare i sommar kunna njuta av en utställning med 11 sammanlänkande delar.

Projektet är gränsöverskridande på flera sätt och avser att utforska spänningen mellan; konst – vetenskap, fiktion – sanning, design – konst, historia – samtid samt text – artefakt. Utställningen innefattar bilder, planteringar, skulpturer, möbler, ljud, belysning och digital media, allt med ett barock-minimalistiskt uttryck.

I kommunernas trädgårdar, parker och grönområden kan besökare på varje plats få en del av utställningen. Om man besöker fler parker bildar utställningen en magnifik helhetsupplevelse.

Vi vill nå ut med konstupplevelser till fler och locka besökare att upptäcka de trädgårdar och parker som finns i regionen. De olika utställningsdelarna invigs helgen 12–13 juni.

Hoppas ni ger er ut på ett grönt och skönt konstäventyr i sommar!

För göteborgsregionens kultur- och fritidsförvaltningar,

Kristina Svensson

Kultur- och fritidschef

Partille kommun