Tjänstemän och politiker besöker löpande olika företag i Partille. Här är en bild från besöket som gjordes tisdagen den 27 september hos Sävedalens saluhall.

Fortsatt nöjda företagare i Partille

Partille fortsätter att vara en kommun med mycket bra företagsklimat i Sverige i Svenskt Näringslivs attitydundersökning. Dialogen med Partilles företagare är fortsatt viktigt för kommunen och just nu pågår en satsning kopplat till företagarnas upplevda trygghet.

Partilles företagsklimat är mycket bra och står sig väl både lokalt, regionalt och nationellt.

– Vi fortsätter att ha ett högt betyg 3,8 i det sammanfattande omdömet. Ett betyg som vi är stolta över. Men det finns så klart mer att göra för att skapa de bästa förutsättningarna för näringslivet i Partille, säger Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande i Partille.

Små marginaler - Fler och fler kommuner jobbar med företagsklimatet

Det sammanfattande omdömet från företagarna är fortsatt bra för Partille.

– ­Marginalerna är små i toppen och jag tycker att det är fantastiskt att fler kommuner klättrar i Svenskt Näringslivs ranking. I Partille har vi en tradition av att alltid ha företagsklimatet högt på agendan och det kommer vi fortsätta med. Men jag tycker också att det är bra att fler kommuner inser vikten av att arbeta med frågan. Det är betydelsefullt för hela Sveriges näringsliv, säger Marith Hesse.

Statistiken visar att Partille under de senaste åren har fått flera småföretag(med ingen anställd).

– Ett välmående näringsliv och växande företag är en del av helheten när vi utvecklar framtidens Partille. Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag enligt statistik från Statistiska centralbyrån. Företag ger människor jobb, som i sin tur kan betala skatt som finansierar skola, vård och omsorg, säger Marith Hesse.

Partille kommun arbetar både strategiskt och operativt med företagsklimatet. Läs mer om det i vår näringslivsstrategi och vår handlingsplan som är kopplad till den.

Partille kommuns näringslivsstrategi och handlingsplan på partille.se

75 svar från Partilles 3700 företagare

I år har Partille kommun inte fått lika många svar i Svenskt Näringslivs undersökning. Det beror på flera saker. Bland annat så har bara 200 företag fått enkäten. Tidigare år har nästan 400 enkäter har skickats ut till företagare i Partille. 75 svar har kommit in i år, det motsvara två procent av alla våra företag i kommunen.

– Den här undersökningen är bara en del i hur vi fångar upp vad näringslivet i Partille kommun tycker och tänker. Vi vill ha ständig dialog med våra företag. Det är så vi kan utveckla företagsklimatet. Vi genomför bland annat företagsbesök, luncher med näringslivet, näringslivskvällar, upphandlingskvällar och är tillgängliga för våra företag, säger Marith Hesse.

Länk
    Om attitydundersökningen av företagsklimatet på Foretagsklimar.se

Läsa mer om vad Partille gör för företagarna i vår näringslivsstrategi och vår handlingsplan.

Partille kommuns näringslivsstrategi och handlingsplan på partille.se

Stor satsning på trygghet för företagen i Partille

Tidigare attitydundersökningar visar att öka tryggheten för företagen är en viktig fråga.

– Vi är lyhörda för näringslivet och har trygghetsfrågan i fokus. Partille kommun ska vara en attraktiv kommun att bo i, verka i och att besöka. Vi vet att trygghet och attraktivitet går hand i hand. Därför genomför vi en omfattande trygghetsundersökning för att få en heltäckande bild av företagarnas upplevelser. Resultatet av undersökningen presenteras den 23 november 2022. 23 november har vi ett möte för att ha en dialog om just trygghet med Partilles företagare, säger Bengt Randén, kommundirektör i Partille kommun

Vill du anmäla dig till mötet den 23 november, 2022?

Du kan läsa mer om mötet och hur du anmäler dig på partille.se

Länk
    Med företagarna trygghet i fokus på partille.se

Ranking resultatet 2022

Så rankas Sveriges kommuner i 2022 års undersökning. Inom parentes hittar du placeringen i Sverige 2021.

2022 år rankas Partille kommun:

• 3 (3) i Göteborgsregionen
    • 9 (7) i Västra Götalandsregionen
    • 41 (24) bland Sveriges 290 kommuner

Rankingen tio-i-topp i Sverige 2022

1. Vårgårda (3)
    2. Staffanstorp (6)
    3. Solna (3)
    4. Danderyd (4)
    5. Trosa (9)
    6. Burlöv (7)
    7. Herrljunga (11)
    8. Höganäs (5)
    9. Härryda (2)
    10. Götene (9)

Rankingen tio-i-topp i Göteborgsregionen 2022

Siffra efter namnet är placering i Sverige 2022. Inom parentes hittar du placeringen i Sverige 2021.

1. Härryda 9 (2)

10. Mölndal 49 (53)

Fakta om Svenskt Näringslivs enkät 2022

Mäter attityder till företagsklimatet

Svenskt Näringslivs enkät om företagsklimatet bygger på frågor om hur företag uppfattar den lokala attityden till företagande i en kommun – oavsett om företagen varit i kontakt med kommunen eller inte under det gångna året. Till exempel får företagen svara på frågor hur de uppfattar kommunens information och service till företagen och politikers och tjänstemäns syn på företagen. Men även hur företagen ser på infrastruktur och trygghet.

Tillsammans med företagsstatistik från Statistiska centralbyrån och kreditupplysningscentralen UC ligger attitydundersökningen till grund för Svenskt Näringslivs ranking.

Svenskt näringslivs attitydundersökning skickas årligen till svenska företag. I undersökningen 2022 har 32000 svar kommit. Enkäten 2022 skickades till 200 Partilleföretagare. 75 svar har inkommit, vilket ger en svarsfrekvens på 37 procent.

Enkätresultatet utgör två tredjedelar (2/3) av den kommunranking som Svenskt Näringsliv presenterar varje år. Den sista tredjedelen (1/3) bygger på statistik från SCB och UC AB.

Bedömningsskala från 1 till 6

Frågorna i enkäten utgår från hur företagen upplever företagsklimatet i den kommun där de är verksamma. Flertalet frågor besvaras utifrån en sexgradig skala där 1 = dåligt 4 = bra och 6 = utmärkt.

Rikssnittet för företagens sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sveriges kommuner är 3,43. Samma snitt gäller för Göteborgsregionens 13 kommuner (3,43) och för Västra Götalands län 49 kommuner (3,46).

Betyg i Göteborgsregionen på det sammanfattande omdömet

Inom parentes hittar du betyget 2021.

1. Öckerö 4,0 (4,0)
    2. Härryda 4,0 (4,2)
    3. Partille 3,8 (3,9)
    4. Mölndal 3,7 (3,7)
    5. Stenungsund 3,5 (3,6)
    6. Lerum 3,4 (3,4)
    7. Ale 3,4 (3,3)
    8. Kungsbacka 3,4 (3,5)
    9. Tjörn 3,2 (3,3)
    10. Kungälv 3,2 (3,1)
    11. Göteborg 3,1 (3,1)
    12. Lilla Edet 3,0 (3,1)
    13. Alingsås 2,9 (2,9)

Vår vision är att Partille ska vara en plats där det är tryggt att bo och nära till allt – Mitt i det goda livet. Få mer information på Partille.se och följ gärna även Partille kommun på Facebook och LinkedIn för aktuella uppdateringar från våra verksamheter och om kommunen som arbetsgivare.

Johanna Heleander

Näringslivsansvarig Kommunstyrelseförvaltningen 031-792 12 09