Eric Ericson är Årets Partilleambassadör 2023. Utmärkelsen delades ut av kommunstyrelsens ordförande Marith Hesse tillsammans med Torbjörn Carlsson, vice kommunstyrelseordförande och Bengt Randén, kommundirektör.

Från ax till limpa med Årets Partilleambassadör 2023

Med glödande entusiasm och rykande färska bröd och bullar lockar Eric Ericson Partillebor och många andra till Brödfabriken i Jonsered för gofika vardag som helg. Genom sitt hanverksbageri har han fått fler att upptäcka Partilles unika kultur- och naturmiljöer. Det gör Eric Ericsson till Årets Partilleambassadör 2023.

– Det är ju otroligt smickrande och helt bananas, säger en mycket glad och stolt Eric Ericson.

Ett nytt besöksmål att räkna med

Årets Partilleambassadör delas ut i samband med Partille Gymnasiums student fredagen den 2 juni. Eric Ericsson får då ta emot utmärkelsen av kommunstyrelsens ordförande Marith Hesse och kommundirektör Bengt Randén med följande motivering:

”Med sitt hantverksbageri Brödfabriken i Jonsered har Eric Ericson satt Jonsered och Partille ännu mer på kartan.

I sitt bageri bjuder han förutom på Västsveriges godaste bulle (2022) och Göteborgs godaste semla (2023) också på en personlig och avslappnad atmosfär där han ”vill sprida glädje”.

Och som han gör det! Nybakta kulturbröd, Melodikryssfrukostar och söndagsquiz med vapendragaren Kjell Wilhelmsen lockar mängder med partillebor och tillresta. Partille kommun har fått ett nytt besöksmål att räkna med.”

I världens vackraste omgivningar

Brödfabriken ligger i en av Jonsereds Fabrikers varmt brunröda tegelbyggnader. Hantverksbageriet och kaféet har nu varit i gång i drygt ett år och succén är ett faktum. Folk reser långväga för att smaka Erics goda bröd och prisade bakverk och njuta av den speciella och rustika miljön.

– Hit kommer verkligen alla för att fika, umgås och handla bröd, säger Eric Ericson. Så har vi ju dessutom världens vackraste omgivningar med brukssamhället, Jonsereds Trädgårdar och Bokedalens naturreservat med Gotaleden inpå knuten.

Med avslappnad attityd och trevligt bemötande får Eric och hans personal alla att känna sig välkomna – och att återkomma.

Tullar inte på kvalitén

Världsläget med krig, inflation och skenande el- och råvarupriser har förstås även påverkat Eric Ericson och i stunder fått honom att pröva sitt beslut att starta och driva hantverksbageri.

– Jag har lärt mig så otroligt mycket detta första år. Kanske framför allt om vikten av att våga hålla kvar vid den egna planen även när det blåser motvind, säger Eric Ericson.

På Brödfabriken jobbar i dag två bagare på heltid tillsammans med Eric för att med utgångspunkt från lokalproducerade och högklassiga råvaror komponera och leverera en frestande bröd- och bullmeny.

– Vi tullar inte på kvalitén och tänker på hela vägen från ax till limpa. Det tror jag är en viktig anledning till Brödfabrikens framgång, säger Eric Ericson.

Småskalighet och närhetstänk

Småskaligheten gör det möjligt att ta ut svängarna och testa bubblare på bröd- och bullmenyn. Till exempel bakades det några plåtar norska skolebuller på Norges nationaldag den 17 maj på initiativ av en av bagarna som har norskt påbrå.

Dessa och andra ätbara kreationer publiceras i ett frestande flöde av skådebröd på Brödfabrikens Facebook- och Instagramkonto. Eller vad sägs om ultrachokladiga croissanter, kardemummabullar de luxe med vaniljkräm och hallon eller biskvier med citronmarängsmörkräm och med lakrits strösslad on top.

Erics närhetstänk har även möjliggjort lokala samarbeten med andra Partilleföretag. Till exempel erbjuder Brödfabriken presentförpackningar med egna bakverk och kaffe från intilliggande Jonsereds kafferosteri. Dessutom köper man all mjölk från Kåhögs gård och säsongsgrönt från Ekåsens gård.
För att undvika matsvinn så skänker även Brödfabriken överblivna bröd och bullar till Jonseredsgårdens äldreboende.

Om utmärkelsen Årets Partilleambassadör

Sedan 2018 delar Partille kommun årligen ut ett ambassadörspris till en person som genom handling eller på annat sätt sätter Partille på kartan. Årets Partilleambassadör utses av kommunstyrelsens ordförande, vice ordförande och kommundirektör. Utmärkelsen delas ut i juni i samband med Partille Gymnasiums student.

Bland pristagarna hittills hittar vi Stefan ”Abbe” Albrechtson, klubbdirektör för Sävehof, Petra Mede, ståuppkomiker och skådespelare, Linda Fyrebo, programledare på radiokanalen Rockklassiker, Casper Janebrink, musiker och Bella Gulldén, handbollsspelare.

Vår vision är att Partille ska vara en plats där det är tryggt att bo och nära till allt – Mitt i det goda livet. Få mer information på Partille.se och följ gärna även Partille kommun på Facebook och LinkedIn för aktuella uppdateringar från våra verksamheter och om kommunen som arbetsgivare.

Kristina Svensson

Förvaltningschef Kultur- och fritidsförvaltningen 031-792 14 63