Glokala Sverige stärker hållbarhetsarbetet i Partille kommun

Glokala Sverige stärker hållbarhetsarbetet i Partille kommun

– Vi är stolta och förväntansfulla inför Partille kommuns deltagande i det nationella samverkansprojektet, säger kommunstyrelsens ordförande Marith Hesse.

Projektet är ett utbildnings- och kommunikationsprojekt som drivs av Svenska FN-förbundet, Sveriges Kommuner och Regioner och Internationellt Centrum för Lokal Demokrati (ICLD), med stöd av Sida.

- Genom aktiviteter och utbildningsinsatser kommer vårt deltagande i projektet att höja kunskapsnivån i kommunen och öka det lokala engagemanget för genomförandet av Agenda 2030 och de globala målen. För oss som kommun är det också värdefullt att projektet skapar möjligheter att nätverka och utbyta kunskaper och erfarenheter med andra kring dessa frågor, säger Marith Hesse.

I projektet Glokala Sverigedeltar 18 av landets 21 regioner och 163 av landets 290 kommuner, varav Partille kommun är en av dem.

– Att över hälften av Sveriges kommuner och regioner nu är en del av Glokala Sverige bidrar till det nationella genomförandet av Agenda 2030 och de globala målen, säger Annelie Börjesson, ordförande i Svenska FN-förbundet.

Projektdeltagarna får utbildningsinsatser och stöd i form av webbutbildning, nyhetsbrev, filmer, utställningar, föreläsare och webbinarier. Under hösten genomförs även den årliga konferensen Mötesplats Agenda 2030 som bidrar till gemensamt lärande och ökat engagemang. Nätverkande och erfarenhetsdelning är en viktig del av projektet.

– Det lokala engagemanget är nödvändigt för att nå målen i Agenda 2030. Det krävs arbete både på hemmaplan och global samverkan för att lyckas minska klimatutsläppen och hantera klimatförändringarna, främja mänskliga rättigheter samt bekämpa ekonomisk ojämlikhet, säger Staffan Isling, vd på SKR.

Från årsskiftet är även Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, ICLD, Glokala Sveriges nya samarbetspartner. ICLD arbetar med fattigdomsbekämpning genom lokal demokratiutveckling. Svenska kommuner och regioner kan via ICLD ingå internationella samarbeten, så kallade kommunala partnerskap.

– Vårt samarbete kommer att ge kommuner och regioner möjlighet att ta sitt arbete med Agenda 2030 till en ny nivå, samtidigt som demokratiutveckling på lokal nivå stärks, säger Johan Lilja, generalsekreterare på ICLD.

Glokala Sverige är ett utbildnings- och kommunikationsprojekt som drivs av Svenska FN-förbundet, Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, ICLD, med stöd av Sida.

Besök www.glokalasverige.se för mer information. Där finns även en förteckning över samtliga antagna kommuner och regioner.

För mer information, vänligen kontakta;

Madelene Johansson, Stabschef, Kommunkontoret, Partille kommun
Telefonnummer: 031-392 20 64
E-post: madelene.johansson@partille.se

Svenska FN-förbundet: Kerstin Söderström, kommunikationsansvarig, på kerstin.soderstrom@fn.se eller på 08-462 25 40