Mindre krångel i kontakten med Partille kommun

Mindre krångel i kontakten med Partille kommun

I Partille kommun vill vi minska onödigt krångel för invånare, företagare och besökare. Det ska vara enkelt att ha kontakt med oss och ta del av våra tjänster. Med hjälp av en ny e-tjänst hoppas vi kunna fånga upp sådant som våra kunder tycker är svårt eller besvärligt.

– Med detta arbetssätt vill vi sänka tröskeln för våra kunder att höra av sig med sådant som de upplever är krångligt i kontakten med kommunen, det behöver inte vara något som är fel utan att det upplevs svårt ska räcka. Vi tror och hoppas att det kommer ge oss bra input till olika utvecklingsinsatser och att vi genom att minska onödigt krångel förbättrar både för kunden och för oss själva som organisation, säger Anna Hartung, kommunikations- och digitaliseringschef.

Ny e-tjänst ska hjälpa kommunen att minska krångel

På partille.se finns nu en e-tjänst där invånare, företagare och besökare enkelt kan anmäla sådant som de upplever som svårt eller besvärligt. Även personer som arbetar i kommunen kan göra en anmälan om krångel. För dem finns en intern e-tjänst.

– I tjänsten finns möjlighet att komma med ett eget förslag på lösning eller förenkling av det som krånglar, vi tror att det finns många goda idéer hos den som har ett utifrånperspektiv. Man kan välja att vara anonym men vi hoppas såklart att den som anmäler också lämnar sina kontaktuppgifter, vilket ger oss en möjlighet att ta vidare kontakt för att förstå mer om krånglet samt återkoppla kring lösningen, säger Anna Hartung.

Vad är krångel?

• Det är krångel om något är svårt, besvärligt eller tar onödigt mycket tid.
  • Det är krångel om Partille kommun ansvarar för eller är involverad i det som krånglar.

Vad är inte krångel?

• Det är inte krångel om något är trasigt eller inte fungerar. Till exempel trasig gatubelysning. Rätt väg = felanmälan
  • Det är inte krångel om man inte är nöjd med kommunens service/tjänster. Till exempel för få hundrastgårdar. Rätt väg = synpunktsanmälan.
  • Det är inte krångel om du är missnöjd med ett beslut i ett ärende. Till exempel avslag på ansökan om en insats. Rätt väg = överklaga

Kommunens krångelteam

I kommunen finns ett “krångelteam” med olika kompetenser inom kundservice, kommunikation, digitalisering och verksamhetsutveckling. De ansvarar för att sammanställa och sortera inkomna ärenden och kommer tillsammans med verksamheterna att utveckla lösningar för att minska krångel.

Mer information och e-tjänsten för att anmäla krångel hittar du på partille.se/krangel

Vår vision är att Partille ska vara en plats där det är tryggt att bo och nära till allt – Mitt i det goda livet. Få mer information på Partille.se och följ gärna även Partille kommun på Facebook och LinkedIn för aktuella uppdateringar från våra verksamheter och om kommunen som arbetsgivare.