Nya Kulturum går in för andra landningen

Nya Kulturum går in för andra landningen

Partilles kultur- och utbildningscentrum tar ytterligare ett steg framåt. Kulturskolan är äntligen på plats i nya lokaler i Kulturum. Samtidigt står våra elevers nya studiehallar och toppmoderna laborationssalar färdiga. Välkommen att titta in nya Kulturum måndagen den 1 februari klockan 13!
– Vi är glada att kunna erbjuda våra elever nya fantastiskt fina och ändamålsenliga lokaler, inte minst för musik och för dans, säger Frida Uneback-Malm, chef för kulturskolan.
De ljudanpassade undervisningsrummen gör det möjligt att ge musiklektioner i trombon och flöjt vägg i vägg utan att eleverna stör varandra och är mycket uppskattade nytillskott. Det samma gäller de ljusa och rymliga danssalarna med stora fönsterpartier ut mot Gamla Kronvägen.
– Det blir som ett levande skyltfönster ut mot gatan, säger Frida Uneback Malm.

Öppnar upp för spännande möten
– Vi vill synliggöra kommunens verksamheter för fler. Både de som besöker oss och de som passerar förbi ute på gatan ska kunna se vad som pågår här, säger Sofie Andrésen, biträdande rektor på Partille gymnasium och involverad i utvecklingen av nya Kulturum.
Samma tänk gäller inne i kultur- och utbildningscentrumet. På flera ställen har fönster ersatt väggar.
– Med fönster öppnar vi upp det fysiska rummet och suddar vi ut gränserna mellan våra verksamheter. Det ger möjligheter för nya spännande möten och tankar, säger Sofie Andrésen.

Parallellt med kulturskolans uppgradering har eleverna på gymnasiet och vuxenutbildningen fått nya laborationssalar och studiehallar för eget plugg och för grupparbeten. Medan laborationssalarnas avancerade utrustning bär på förväntan om spännande experiment och upptäckter, andas studiehallarna lugn och ro. Här finns sittplatser med bra belysning för eget arbete och avskärmade soffgrupper för lågmälda samtal.

Välkommen på invigning av kulturskolan
Arbetet med att planera och att utveckla nya Kulturum till ett gränsöverskridande kultur- och utbildningscentrum i regional toppklass har pågått sedan 2011. Vid en första landning hösten 2015 flyttade Partille gymnasium och vuxenutbildningen in. Nu går vi in för den andra landningen och inviger officiellt kulturskolans nya lokaler måndagen den 1 februari.

Invigningen sker i närvaro av elever, lärare, politiker, representanter från kommunledningen, förvaltningarna, föreningslivet och det lokala näringslivet. Media är också varmt välkomna att delta vid invigningen som pågår från klockan 13 till cirka 14.30.

Mötesplats som suddar ut gränser
Nya Kulturum ska vara en levande mötesplats från tidig morgon till sen kväll – vardag som helg. Här kommer en ny förskola och grundskola att samverka och dela ytor på ett helt nytt sätt med kulturskolan, Partille gymnasium, Partille gymnasiesärskola, vuxenutbildningen, ungdomens hus, biblioteket, föreningar, olika studieförbund och aktörer inom utbildning och näringsliv.

Ju längre utvecklingen pågår och ju fler verksamheter som flyttar in i kvarteret, desto tydligare börjar den gränslösa mötesplats som eftersträvas att träda fram. Nu bygger dessutom Partillebo de planerade bostäderna ovanpå nya Kulturum. 144 hyreslägenheter ska det bli. Ungefär hälften av dessa är ettor som bland annat elever på Partille gymnasium kommer att kunna hyra. I direkt anslutning till Kulturum anläggs även kommunens nya stadspark utmed Säveån.