Partille kommun – Årets förbättrare inom friluftsliv 2021

Partille kommun har av Naturvårdsverket fått utmärkelsen "Årets förbättrare inom friluftsliv" 2021. Motiveringen lyder enligt följande:

"Den kommun som förbättrat sitt friluftslivsarbete mest under den senaste treårsperioden är Partille kommun som utsetts till Årets förbättrare 2021. Med en förbättring på 38 procentenheter har Partille visat att det på kort tid går att stärka och utveckla friluftslivet. Kommunen visar på framgångsrikt friluftslivsarbete som kommer invånarna till nytta".

Partille kommun är väldigt glada och stolta över att i hård konkurrens fått utmärkelsen från Naturvårdsverket.

– Det här är ett fint kvitto på att vi har gjort något bra av pandemin. När flera av våra ordinarie verksamheter sattes på paus, gav det oss möjlighet att lägga tid på friluftsliv och uteaktiviteter, säger Kristina Svensson, förvaltningschef, kultur- och fritidsförvaltningen.

Bakom utmärkelsen ligger ett långsiktigt arbete med stort fokus på friluftsliv och utomhusaktiviteter. Arbetet grundar sig i Agenda 2030, där Partille kommun har som mål att bli en helt hållbar kommun – både ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Det har genomförts satsningar på ett nytt utegym, upprustning av spår och leder, startats en fritidsbank, byggts en ny naturlekplats, Hållbar förening har lanserats, det har satsats stort på utomhusaktiviteter i kommunen och mycket mer.

Arbetet har varit förvaltningsöverskridande, vilket har varit en av nycklarna till framgången.

– Vi har samarbetat mellan flera olika förvaltningar. Det tror jag är en stor nyckel till vårt framgångsrika arbete. Vi har tänkt bort förvaltningsgränser och istället satt det som är bäst för Partille kommuns invånare i fokus. Vi är så stolta och glada över utmärkelsen. Den har gjort oss än mer sporrade att fortsätta vår satsning på friluftslivet i kommunen.