Söndagsöppet på Öjersjö återvinningscentral i Partille från 2023

Söndagsöppet på Öjersjö återvinningscentral i Partille från 2023

Från årsskiftet blir det söndagsöppet på Öjersjö återvinningscentral. Det beslutade kommunfullmäktige i Partille i samband med att den nya avfallstaxan för 2023 antogs.

– Vi har lyssnat på önskemålen om söndagsöppet på återvinningscentralen och hoppas att de nya helgöppettiderna bättre motsvarar våra besökares behov, säger Björn Andersson, avfallsansvarig i Partille kommun.

Ordinarie öppettider på Öjersjö återvinningscentral 2023

Måndag: klockan 8–18
Tisdag: stängt
Onsdag: klockan 12–18
Torsdag: klockan 12–19
Fredag: klockan 12–16
Lördag: klockan 9–16
Söndag: klockan 9–16

Förändringen av öppettiderna bedöms endast ge en marginell förändring i kostnader genom att återvinningscentralen istället kommer att vara stängd på tisdagar.

Ökande kostnader för drivmedel och avfallsbehandling

– Däremot är uppräkningen av kommunens avfallstaxa 2023 nödvändig för att balansera indexuppräkningen för entreprenader och ökande kostnader för drivmedel och avfallsbehandling, säger Björn Andersson.

Avfallstaxan bygger på de kostnader som kommunen har för hämtning, transport och behandling av hushållsavfall. Även vissa fasta kostnader ingår, bland annat för administration och för drift av återvinningscentralen i Öjersjö.

Avfallstaxan 2023 räknas upp med i genomsnitt cirka 4 procent för att möta ökade kostnader för avfallshanteringen. För ett vanligt villahushåll innebär det en kostnadsökning med totalt cirka 46 kronor per år.

För tjänster kopplade till enskilda avlopp, fettavskiljare och fastighetsnära hämtning av trädgårdsavfall höjs avgifterna med 10 procent.

– Justeringen görs utifrån indexjusteringar i berörd entreprenad och ökade behandlingskostnader, säger Björn Andersson.

Taxefinansierad verksamhet

Kommunens avfallshantering är helt taxefinansierad. Det innebär att tjänsterna inte betalas med skattemedel. Istället tas avgifter ut från hushåll och verksamheter genom olika avfallsabonnemang och kostnader för annan avfallshantering. Utgångspunkten är att avgifterna ska täcka kommunens hela kostnad för avfallshanteringen.

Vår vision är att Partille ska vara en plats där det är tryggt att bo och nära till allt – Mitt i det goda livet. Få mer information på Partille.se och följ gärna även Partille kommun på Facebook och LinkedIn för aktuella uppdateringar från våra verksamheter och om kommunen som arbetsgivare.

Björn Andersson

Avfallsansvarig Samhällsbyggnadskontoret 031-392 21 52