Ung sommarföretagare i Partille firar 10 år

Ung sommarföretagare i Partille firar 10 år

Nu är kan unga mellan 15 och 19 år i Partille söka till Ung sommarföretagare 2023 och ta chansen att utveckla sina entreprenöriella förmågor och driva eget i sommar. Ansökan till den tionde omgången av programmet är öppen till 15 maj.

Ung sommarföretagare ger unga chans att upptäcka företagandets möjligheter. Genom programmet får de delta i kreativa workshops och coaching av erfarna företagare för att tänka ut, vässa och förverkliga sina egna affärsidéer i ett UF-företag som de driver under sommaren.

Som sommarföretagare jobbar deltagarna så mycket som de själva vill och tjänar själva ihop sina pengar på det de säljer. Deltagarna får ingen ersättning från kommunen eller annat håll. Drivhuset hjälper sommarföretagarna med skatteuträkning, om de skulle gå med stor vinst.

Det är gratis att delta i Ung sommarföretagare. Stiftelsen Drivhuset, som har lång erfarenhet att hjälpa entreprenörer att spetsa affärsidéer och företagande, håller i programmet på uppdrag av Partille kommun.

Unga som är folkbokförda i Partille kommun och mellan 15 och 19 år när Ung sommarföretagare startar kan ansöka om att delta. Mer information om programmets innehåll och hur man ansöker inför sommaren 2023 finns på kommunens webbplats: partille.se/sommarforetagare

Diplomutdelning och jubileumsfest 31 augusti

I år avslutas Ung sommarföretagare med diplomutdelning och en glittrande jubileumsfest den 31 augusti för att fira att det är 10 år sedan Ung sommarföretagare genomfördes i Partille första gången och väcka ännu fler ungas intresse att delta i programmet kommande år. Till festen bjuds tidigare års deltagare in, inspirerande föreläsare och representanter från kommunen, Företagarna, Drivhuset, SEB och Swedbank som gör Ung sommarföretagare möjligt.

Om programmet Ung sommarföretagare

Programmet Ung sommarföretagare har en tydlig förankring i det lokala näringslivet i Partille som stöttar projektet på olika sätt. Bankerna SEB och Swedbank är partners till Ung sommarföretagare och föreningen Företagarna i Partille stöttar programmet och bidrar bland annat genom mentorskap och med lokalytor om man exempelvis behöver tillgång till en verkstad.