Kungsholmen

Patriam förvärvar bostadsrättsprojekt i centrala Stockholm

Patriam har avtalat om att förvärva fastigheten Fågelbärsträdet 12 på John Ericssonsgatan 4 invid Norr Mälarstrand. Detaljplanen medger en utveckling av en ny bostadsbyggnad och rivningslov är erhållet för den befintliga och uttjänta byggnaden.

Tillträde sker under första kvartalet 2024.

Projektet ligger i ett helt unikt läge på Kungsholmen med Riddarfjärden runt husknuten.

- Det händer inte ofta att en sådan här möjlighet ges på nedre Kungsholmen och förvärvet ligger helt i linje med vår strategi att utveckla premiumbostäder på attraktiva platser i Stockholm, säger Andreas Holmberg, VD på Patriam.

- Tillträdet sker först i början av 2024, vilket ger oss god tid att med omsorg arbeta fram ett bygglov för den nya bostadsbyggnaden som ska berika platsen med nytt liv, fortsätter Andreas Holmberg.

Avsikten med projektet är att skapa tidlös och progressiv arkitektur tillsammans med marknadens främsta arkitekter. Att bygga hållbart och energieffektivt är något av en självklarhet för Patriam som alltid haft höga ambitioner i frågan.

- Här kan vi utveckla en Patriambostad som hör hemma i området invid Norr Mälarstrand på Kungsholmen, med genomtänkt funktionalitet, hållbara och kvalitativa materialval och med tidlös arkitektur säger Fredrik Andren, Utvecklingschef på Patriam.

Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 75 mkr.

Roschier var köparens rådgivare.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Holmberg, VD
E-post: andreas.holmberg@patriam.se

Patriam är ett bostadsutvecklingsbolag med fokus på bostadsrättsprojekt i Stockholm. Vi skapar unika och hållbara hem för den som väljer sitt boende med omsorg. Vår mångåriga kompetens inom bostadsbyggande och förståelse för människors behov gör att vi kan skapa attraktiva, genomtänkta hem och en trygg affär för våra kunder.