Patriam förvärvar del av Primus 1 på Lilla Essingen

Patriam förvärvar två bostadsrättsprojekt på Lilla Essingen

Idag står det klart att Patriam förvärvar del av fastigheten Primus 1 i på Lilla Essingen av Oscar Properties. Detaljplanen som vunnit laga kraft tillåter utveckling av två bostadsrättsprojekt om ca 8200 kvm och konceptutvecklingen av moderna premiumbostäder startar omgående. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 250 miljoner kronor.

Projekten ligger i ett fantastiskt läge på Lilla Essingen i Stockholm med utsikt över Mälaren och området kommer att utvecklas och förädlas till något utöver det vanliga.

- För oss bostadsutvecklare med höga ambitioner, har läget allt man kan önska sig och förvärvet ligger helt i linje med Patriams strategi att utveckla premiumbostäder i de mest attraktiva lägena i Stockholm. Här har vi möjlighet att göra en unik Patriam-produkt som hör hemma i området, med allt vad det innebär av kvalitativa materialval, genomtänkt funktionalitet, design och arkitektur säger Andreas Holmberg, VD Patriam.

I och med att detaljplanen har vunnit laga kraft kan konceptutvecklingen och bygglovsprojekteringen påbörjas omgående. Produktionsstarten planeras till 2023 och den första inflyttningen planeras redan under 2024.

– Att få möjligheten att utveckla våra bostäder i Stockholms innerstad med närheten till allt, inte minst det nya Primusområdet som bland annat kommer att innehålla rekreation, service, handel, båtplatser och förskola, gör att vi kan skapa mer rum och tid för det goda livet, säger Fredrik Andren, utvecklingschef Patriam.

Tillträde beräknas ske under andra kvartalet 2022.

Roschier var rådgivare till Köparen.

Patriam är ett bostadsutvecklingsbolag som utvecklar unika och hållbara hem för den moderna och medvetna människan, som väljer sitt boende med omsorg. Vår mångåriga kompetens inom bostadsbyggande och förståelse för människors behov gör att vi kan skapa attraktiva, genomtänkta hem och en trygg affär för våra kunder.