Foto Petra Bindel

Patriam i fortsatt samarbete med Lotta Agaton

Hon är en av Sveriges mest framgångsrika inredare och har under de senaste åren satt tonen inom svensk inredning med sin grafiska och reducerade stil. Efter ett framgångsrikt samarbete med prestigeprojektet Patriam Karlaplan 2 blir Lotta Agaton nu återigen en viktig del i Patriams arbete med att skapa hem för det goda livet. Den här gången ligger fokus på den unika nyproduktionen Karlbergsvägen 77-79 i Vasastan i Stockholm.

Allt fler nyproducerade bostäder utvecklas med människors livsstil som utgångspunkt. Hållbarhet och genomtänkta detaljer blir centrala frågor både när det gäller funktion och design, helt enkelt för att den som flyttar in ska kunna njuta av sitt hem inte bara idag, utan även över tid. Här får inte minst interiören en ännu viktigare roll framöver och i samarbetet med Patriam representerar Lotta Agaton en drivande kraft i den utvecklingen.

– Att vi återigen anlitar en av Sveriges främsta inredare går helt i linje med vårt mål att skapa hem där människor kan trivas och må bra. Ofta är det just inredningsdetaljerna som avgör om man förälskar sig i en bostad och Lotta Agaton är just detaljernas mästarinna. Därför har hon, tillsammans med Semrén&Månsson, haft en stor del i arbetet med Karlbergsvägen 77-79 och resultatet är förstås precis så bra som vi förväntade oss. Kanske rentav bättre, säger Emilia Sjöblom, marknadschef på Patriam.

En fristad bortom stadens höga tempo

Lotta Agaton är inredaren vars monokroma, grafiska och reducerade stil satt tonen inom svensk inredning de senaste åren. Tillsammans med arkitektkontoret Semrén & Månsson har hon nu tagit fram två olika designkoncept för Karlbergsvägen 77-79.Som bilderna visar består inredningen av koncepten Klassisk Natur och Modern Minimalism, där den gemensamma nämnaren är vackra, lugna ytor med stort utrymme för personlig smak och stil. Ljusa, öppna planlösningar samsas med genomtänkt färgsättning och gör det lätt att själv inreda med växter och kontrasterande detaljer. Patriams målbild om att Karlbergsvägen 77-79 ska bli en lugn oas mitt i den pulserande storstaden har förstås använts som inspirationskälla och går igen även interiört.

– Jag fastnade för tänket att skapa en fristad bortom stadens höga tempo. Alla rum går därför i behagligt lugna, avkopplande toner för att skapa balans och harmoni. Hållbara material som slits vackert går igen i flera rum – som Terazzo-stenen som återfinns på både hallgolv, köksbänk och i badrum. Eller träluckorna i köket som skapar en emotionell koppling till det naturliga och avskalade, säger Lotta Agaton.

För tankarna till ett stilrent, chict boutiquehotell

Inredningen är till synes minimalistiskt vuxen och för tankarna till ett stilrent, chict boutiquehotell. Vilken livsstilsdröm har du velat skapa här?

– Jag tror att de som kommer bo här är moderna, medvetna människor som gärna sparar och investerar i kvalitetsinredning och mer designade detaljer och den livsstilen vill jag att interiören ska få återspegla, säger Lotta Agaton.

Patriam är ett bostadsutvecklingsbolag som utvecklar exklusiva och hållbara hem för den moderna och medvetna människan, som väljer sitt boende med omsorg. Vår mångåriga kompetens inom bostadsbyggande och förståelse för människors behov gör att vi kan skapa attraktiva, genomtänkta hem och en trygg affär för våra kunder. Patriam ingår i Ebabkoncernen.