Paxymer - Rekommenderas i Byggvarubedömningen och får grön pil

Paxymer är det första flamskyddsmedlet som har grön pil och "Rekommenderas" bland över 11000 varor avsedda för byggindustrin vilka har bedömts av Byggvarubedömningen (BVB).

BVB är ett gemensamt system för miljöbedömning av byggvaror. En vara kan få bedömningen: Rekommenderas, Accepteras eller Undviks. Några av de företag som står bakom systemet är Skanska, Peab, Vasakronan, Svenska Bostäder, White arkitekter, HSB med flera och syftet är att avgifta byggandet (läs mer i relaterad länk nedan).

Två av Paxymers halogenfria flamskyddskvaliteter  i 700-serien har hittills granskats och blivit bedömda, så Paxymer – det gröna flamskyddsmedlet - har fått grön pil och bedömningen ”Rekommenderas”.

Det innebär att en produkt som är flamskyddad och innehåller Paxymer kommer att kunna bli klassad som ”Rekommenderas” enligt BVB. Paxymers 700-serie är väl testad i rör och formsprutade el-detaljer med Polypropen- och Polyetenplast som bas.