Paxymer tecknar avtal med IMCD för Norden

Paxymer AB inleder ett distributionssamarbete med IMCD på den nordiska marknaden gällande sitt patenterade halogenfria flamskyddsystem, Paxymer® "Vi är väldigt glada över att ha fått detta samarbete på plats" - säger Amit Paul, VD, Paxymer -"IMCDs profil, kompetenta medarbetare och närvaro på den Nordiska marknaden, passar väl in i Paxymers strategi"

Paxymer® är funktionellt, processbart och säkert!

Diskussioner kring ett samarbete med IMCD inleddes på Elmia Polymer i våras. IMCD letade efter ett flamskyddsmedel med miljöprofil för att komplettera sin portfölj.
Paxymer AB å sin sida behöver en tekniskt kunnig, närvarande och seriös partner som har kapacitet att förstå och förklara brandprocessen och hjälpa sina kunder att upptäcka fördelarna med ett material som ger både bättre säkerhet i brandsituationen och bibehållna egenskaper hos basmaterialet.

Stefan Hansson ansvarig för Plastics på IMCD Sweden AB kommenterar: "Samarbetet ger oss ett flamskyddsalternativ med hälso- och miljöprofil i portföljen, det är något vi saknat. Det känns fantastiskt att vi har etablerat ett samarbete med ett svenskt företag med fabrik i Stockholm. Kraven kring flamskydd ökar och därmed ökar också branschens intresse för så kallade gröna lösningar, speciellt i Norden."

IMCD Sweden AB är en del av IMCD Nordic - en ledande specialkemialiedistributör med hög marknadspenetration.

Paxymer® är det första flamskyddsystemet som tar hänsyn till hela brandförloppet - istället för att endast möta standarder så förbättrar man säkerheten i materialen. Paxymer minskar brandspridning genom att begränsa både dropp och värmeutveckling och eliminerar många av de giftiga gaserna som konventionella lösningar såsom halogener förknippas med. Produkten produceras i Sverige och har funnits på den Europeiska marknaden under en tid. Paxymer levereras idag främst till bygg- och elektroniksektorn.