Finlands största e-handelsplats väljer Payson

Finska mediejätten Sanoma har valt svenska Payson som leverantör av betalningslösning till deras auktionstjänst Huuto.net. Huuto.net är Finlands största e-handelstjänst och har idag över 1,4 miljoner användare i Finland.

Avtalet som är mellan Payson och Sanoma Digital Finland möjliggör för Huutos användare att enkelt och säkert betala och ta betalt med Payson när de köper och säljer på auktionssidan.  Huutos användare får även tillgång till tjänsten Paysongarantin, där Payson fungerar som en neutral part som ser till att varken säljare eller köpare har både pengarna och varan samtidigt. Därmed kan både privatpersoner och företag handla tryggt med varandra på nätet. Tidigare har betalningarna hanterats av säljaren och köparen på egen hand.

– Vi vill erbjuda våra användare trygga betalsätt när de köper och säljer på Huuto. Sveriges största auktionssajt Tradera har i många år använt Payson som leverantör av betallösning och de har bra erfarenhet av samarbetet. Payson var därför ett naturligt val för oss, säger Jarkko Kyttänen VD på Sanoma Digital Finland.

Lanseringen i Finland betyder också att Paysons betalningslösning nu kan betala och ta betalt i euro, vilket öppnar upp för ytterligare nya marknader.

– Vi är glada att vi fått förtroendet att leverera vår betallösning till Sanoma Digital Finland och Huuto.net i Finland. I Sverige har Payson över en miljon användare och vi har sett en mycket stark tillväxt på den svenska marknaden det senaste året. Lanseringen av euro som valuta och expansionen till Finland är en naturlig utveckling av Paysons fortsatta tillväxt och produktutveckling, säger Oskar Bjursten VD på Payson.

• Nya produkter, tjänster

• huuto.net

Om Payson
Payson tillhandahåller trygga och enkla betallösningar på nätet till privatpersoner och företag i Europa. Idag är bolaget Sveriges ledande aktör inom person- till personbetalningar. Payson lanserades 2004 och har idag över en miljon användare samt över 2 000 e-butiker som erbjuder Paysons tjänster. De finns tillgängliga på bland annat Tradera.com och Eniro Köp & Sälj. Payson samarbetar med Visa, Mastercard och internetbanker. Dessutom erbjuder Payson en garantitjänst, som innebär att Payson håller pengarna för ett köp tills både köparen och säljaren är nöjda.