Så fyndshoppar du säkert på nätet

Du kan göra bra fynd på nätet genom att handla från mindre välkända och nischade e-butiker. Hela 41 procent av svenskarna avstår dock att handla från e-butiker som de inte har hört talas om tidigare. Det visar en ny statistiskt säkerställd undersökning från Payson kring svenskarnas e-handelsvanor. I undersökningen uppger också var tredje person att de har svårt att avgöra om en butik på nätet är seriös eller inte. Därför har Payson tagit fram fem tips som banar vägen för en säker och lyckad fyndshopping.

Svenskarna upplever flera orosmoment när de handlar på nätet. Undersökningen, som företaget Norm genomfört på uppdrag av Payson, visar att 34 procent till exempel är oroliga för att leveransen ska krångla och mer än hälften oroar sig över att de ska behöva returnera varan.

– Många konsumenter går miste om bra fynd på nätet eftersom de inte vågar handla från mindre etablerade e-butiker. Det finns dock enkla sätt att säkerställa att en butik på nätet är seriös och säker. Du kan exempelvis söka efter bolagsregistering via allabolag.se och leta efter symbolen ”Trygg e-handel” på sajten. Vi vill uppmuntra fler att utforska olika alternativ och våga fynda från okända e-butiker. Några fördelar med mindre butiker på nätet är att kundservicen ofta är mer personlig och leveransvillkoren kan vara mer förmånliga, säger Emma Lindgren, Marknadschef på Payson.

Betalningar via nätet är också ett orosmoment för svenskarna när de näthandlar. Hela 42 procent uppger nämligen att de är oroliga för att betalningen inte ska vara säker. Sju av tio avstår också helt och hållet att handla från en e-butik om betalningslösningarna känns osäkra eller obekanta.

– Sedan Payson grundades har vårt fokus varit att tillhandahålla enkla och trygga betalningslösningar. Vi vet att det är viktigt för alla e-handlare att kunna erbjuda säkra betalningsalternativ för att få kunderna att fullfölja sina köp. Det bekräftas genom vår undersökning där svenskarna säger att trygga betalningslösningar är en av de viktigaste aspekterna när man handlar på nätet, menar Emma Lindgren, Marknadschef på Payson.

Paysons fem tips för en säker fyndshopping på nätet:

1. Undersök dina alternativ noga. Du kan spara hundralappar genom att undersöka och jämföra produkter mellan olika sajter. Här kan du hitta nya, spännande e-butiker inom olika produktkategorier och jämföra priser gör du enklast via jämförelsesajter, till exempel PriceRunner eller Prisjakt. Du kan också besöka rabattkodsidor eller googla efter kampanjkoder för att hitta bra erbjudanden.

2. Se över villkor och öppettider för kundservice. Läs noga igenom villkor för retur och reklamation innan du beställer. Ta också reda på hur du enklast kommer i kontakt med e-butikens kundservice och vilka öppettider de har.

3. Se över e-butikens leveransvillkor. När är sista beställningsdag för att dina produkter ska hinna fram i tid? Om du är sent ute bör du också säkerställa att varan finns i lager. Vill du förkorta leveranstiden ytterligare? Hitta en e-handel som ligger i ditt närområde här.

4. Undersök att e-butikens kontaktuppgifter är korrekta. Försäkra dig att e-butiken är seriös genom att söka efter e-butikens bolagsregistering via allabolag.se. Du kan också kontrollera att kontaktuppgifterna stämmer via till exempel hitta.se.

5. E-handla med säker betalningslösning. Erbjuder e-butiken säkra betalningsalternativ? Undvik att handla med förskottsbetalning. Om företaget anlitar en faktureringstjänst ökar tryggheten. Leta därför efter märkningen ”Trygg e-handel” alternativt symbolen för Payson eller motsvarande tjänst.

Emma Lindgren, Marknadschef Payson
Telefon: 070-752 32 90 Mail: emma.lindgren@payson.se

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Norm på uppdrag av Payson i januari 2016.
 I undersökningen har 1 007 svenskar mellan 18-65 år tillfrågats om sin inställning till internethandel. Undersökningen är statistiskt säkerställd på riksnivå.

Bilaga.

Vad upplever du som de främsta orosmomenten med att handla online?

Att jag ska välja fel storlek/fel produkt pga. att jag inte kan testa/känna på produkten 55 %
Att jag ska behöva returnera produkten/varan för att den inte motsvarar mina förväntningar 54 %
Att betalningen inte ska vara säker 42 %
Att leveransen ska krångla 34 %
Att avgöra om en e-butik är seriös eller inte 32 %
Att man inte kan få personlig service 9 %
Vet ej 5 %
Annat 1 %
Vad av följande skulle få dig att avstå att handla från en e-butik trots att varan du ville köpa fanns där till ett bra pris?
Att betalningslösningarna känns osäkra eller obekanta 71 %
Att det inte finns några kontaktuppgifter 60 %
Stavfel på hemsidan 41 %
Att jag aldrig har hört talas om e-butiken innan 41 %
Långa leveranstider 39 %
Dåliga produktbilder 34 %
Att kundtjänsten upplevs som bristande 30 %
Att e-butiken inte känns snyggt designad 14 %
Vet ej 5 %
Annat 2 %

• Elektroniska affärer, kommunikation

Payson tillhandahåller trygga och enkla betallösningar på nätet till privatpersoner och företag i Europa. Idag är bolaget Sveriges ledande aktör inom person- till personbetalningar. Payson lanserades 2004 och har idag över en miljon användare samt över 2 000 e-butiker som erbjuder Paysons tjänster. Payson samarbetar med Visa, Mastercard och internetbanker. Dessutom erbjuder Payson en garantitjänst, som innebär att Payson håller pengarna för ett köp tills både köparen och säljaren är nöjda.