Slarv med kompislån irriterar svenskar - Störst irritation bland norrlänningar

Fyra av tio svenskar anser att deras vänner slarvar med att återbetala kompislån. En fjärdedel av befolkningen har blivit osams med vänner på grund av kompislån och majoriteten försöker undvika att låna ut pengar till vänner. Det visar Kompislån-index, en undersökning* bland 1 096 svenskar som Payson låtit genomföra.

Lån vänner emellan är en källa till irritation bland svenska folket. Undersökningen visar att 72 procent blir irriterade eller mycket irriterade på vänner som inte självmant återbetalar lån. Kvinnor, äldre och norrlänningar irriteras mest över slarv med skulder.

Bakom undersökningen står Payson, som är störst på person-till-personbetalningar och har 1,4 miljoner användare i Sverige. För att göra det enklare att reglera kompisskulder har Payson utvecklat en ny och kostnadsfri lösning – Payd – som bygger på en iPhone-applikation och gör det möjligt att enkelt och säkert skicka och ta emot pengar via Facebook. Lösningen är den första i sitt slag.

- Kompislån är ett område som väcker starka känslor och där det inte funnits några enkla betallösningar tidigare.  Med vår gratisapplikation undanröjer vi många praktiska hinder och gör det enklare att överföra pengar mellan vänner, säger Oskar Bjursten, VD för Payson.

Fler resultat från undersökningen:

• 43 procent av svenskarna anser att deras vänner slarvar med att återbetala kompislån – i åldersgruppen 15-22 år är motsvarande siffra hela 64 procent. Skuldslarvet förekommer i högre utsträckning i Norrland.
        • En femtedel, 20 procent, av svenskarna har vid ett eller flera tillfällen undvikit att träffa vänner för att slippa låna ut pengar. Detta beteende är något mer utbrett i Småland och i Norrland än i storstadsområdena.
        • 25 procent, 29 procent bland männen, har någon gång blivit osams med vänner på grund av kompislån. Skulder leder oftare till osämja i norra Sverige jämfört med andra delar av landet.
        • 58 procent försöker undvika att låna ut pengar till vänner eftersom de anser att kompislån sällan återbetalas.
        • 27 procent har kompislån att kräva in idag – men bara 11 procent anser sig vara skyldiga kompisar pengar idag.

*Undersökningen har genomförts av Cint/Snabba svar genom ett representativt urval i befolkningen. Totalt 1 096 respondenter över hela riket har deltagit i undersökningen som genomförts via en webbenkät i slutet av juni 2011.

Läs mer om Payd: https://www.payson.se/payd

Länk till Payd-appen i Appstore: http://itunes.apple.com/se/app/payd-by-payson/id441503950?mt=8

För mer information om undersökningen och Payd:

Oskar Bjursten, VD Payson, tfn: 08-728 93 20, oskar@payson.se