Prisbelönt ledare ny chef för Lambertssons största region

Lambertsson förstärker företagsledningen genom att rekrytera Jack Len som ny chef för region syd, bolagets största region. Han efterträder Erik Junker som får utökat ansvar i bolaget.

Jack Len kommer närmast från Ramirent där han haft ett flertal olika chefsposter i över tolv år. Nu ser han fram emot att få helhetsansvar för en verksamhet som sysselsätter omkring 130 personer i den södra regionen.

– Mina värderingar om mångfald och jämställdhet stämmer helt överens med uppdraget på Lambertsson, säger Jack Len. Jag ser fram emot att försöka bidra till fortsatta framgångar.

Lambertsson är en av Skandinaviens största uthyrare och tjänsteleverantörer inom bygg- och industrilösningar. Företagets södra region består av filialer och kundcenter i Malmö, Helsingborg, Förslöv, Lund, Kristianstad, Växjö, Karlskrona, Halmstad och Kalmar.

Jack Len, som gjort sig känd som en modern byggledare med stort engagemang för en schysstare och mer jämställd byggbransch, utsågs så sent om förra året till ”Årets byggchef” av Byggcheferna och tidningen Byggvärlden. Han uppmärksammades bland annat för att ha fått sina medarbetare att ställa upp på initiativet ”Sila snacket”, en satsning för att förbättra språk och jargong på landets byggarbetsplatser.

– Utnämningen var ett kvitto på att mina ambitioner lönat sig. För mig är det jätteviktigt att skapa en arbetsplats där medarbetarna verkligen trivs på riktigt. Då blir allt bättre – lagandan, effektiviteten och kundernas upplevelser av tjänster och bemötande.

Jack Len förklarar att hans djupa engagemang för mångfald och jämställdhet i grunden handlar om att han vill skydda sin personal.

– Alla måste förstå att språk, manér och jargong påverkar de människor man har omkring sig. Det är väldigt sorgligt att kvinnor som söker sig till byggbranschen känner sig tvungna att skriva att de ”har skinn på näsan” i sina ansökningar. Jag brinner för att ändra på detta!

Jack Len har polskt påbrå och stor nytta av sina språkkunskaper som också omfattar kroatiska.

– Mitt ledarskap handlar mycket om att se andra lyckas. Jag vill få min personal att växa och ta egna initiativ. Jag försöker coacha mina medarbetare till att fundera ut egna lösningar och våga testa.

Jack Len tillträder sin nya tjänst i mitten av augusti.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

Lambertsson är en av Skandinaviens största uthyrare och tjänsteleverantörer inom bygg- och industrilösningar. Lambertsson ingår i Peabkoncernen.