Swerock är först i världen med 12 eldrivna betongpumpar

Swerock investerar i 12 stycken eldrivna betongpumpar och blir därmed världsunika. Två av maskinerna kommer att användas i Finland och resterande disponeras runt om i vårt avlånga land.

- Vi utvecklar ständigt nya lösningar för att producera och leverera betong med minskad klimatpåverkan. Vi har precis lagt ytterligare en bit i betongpusslet. Från och med nu kan vi erbjuda marknaden en betydlig mer klimatsmart affär när det kommer till betong, säger Mats Norberg, vd Swerock Norden.

Hybridpumparna kör på HVO fram till arbetsplatsen och kopplas sedan in med hjälp av ett 125 amperes uttag för att drivas helt och hållet på el. Det innebär att utsläppen av koldioxid minskar väsentligt. Tack vare de eldrivna betongpumparna minskar Swerock klimatpåverkan genom hela arbetsprocessen.

- Vi producerar ECO-Betong, kör ut den med våra el-betongbilar och pumpar ut den med våra nya hybridpumpar. Det här gör oss helt unika på marknaden, det finns ingen annan i Sverige som kan erbjuda den här lösningen, säger Hans Orest, fordonsansvarig på Swerock.

Hybridpumparna varierar i storlek där den minsta är 20 meter, en helt ny framtagen modell, och den största är 47 meter. Oavsett storlek fungerar fordonen på samma sätt då alla är så kallade ”plug-in” hybrider. Hybridpumparna har delvis utvecklats tillsammans med PM Nordic och är tillverkade av det tyska företaget Putzmeister.

- Swerocks imponerande maskinflotta ligger i absolut framkant när det kommer till modernitet, säkerhet och hållbarhet. Den täta dialogen med Swerock och deras belysning av vad kunden och marknaden efterfrågar gör de till en pådrivande kraft i att ta utvecklingen framåt, vilket de visar med sin maskinflotta i allmänhet och denna hybridsatsning i synnerhet, säger Mattias Edvardsson på PM Nordic.

Idag finns två av hybridpumparna på plats och kommer att tas i drift inom kort. Under året kommer resterande 10 att levereras och disponeras ut.

- Tack vare den kraftigt reducerade ljudvolymen och noll avgasutsläpp kommer miljön på arbetsplatserna bli betydligt bättre för alla. Vi ser det som en stor fördel att vi på det här sättet också är med och minskar klimatavtrycket i både Sverige och Finland, säger Mats Norberg, vd Swerock Norden.

För mer information kontakta Hans Orest, Fordonsansvarig, 0733-84 72 00, hans.orest@swerock.se eller Ann-Charlotte Persson, Kommunikation, 0722-18 28 25, ann-charlotte.persson@peab.se.

• #swerock
  • hybridbetongpump
  • #ecobetong

Swerock är en av Nordens största leverantörer av material och tjänster till bygg- och anläggningsindustrin. Vi erbjuder betong, grus och bergkross, transporter och entreprenadmaskiner samt miljötjänster som återvinning, marksanering och vattenrening. Med gedigen kunskap, personligt engagemang och lokal närvaro skapar vi helhetslösningar som gör ditt projekt lite enklare.

Swerock ingår i Peabkoncernen. Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.