Exploateringen av bärplockarna fortsätter

Idag släpper Swedwatch, i samarbete med Peace & Love Foundation och Svenska kyrkan, en uppföljande rapport om förhållandena för utländska bärplockare i Sverige under sommaren 2011. Rapporten visar att Migrationsverkets ändrade regler förskjutit problemen genom att skapa ett stort antal papperslösa bärplockare – utan praktiska möjligheter att kräva sin rätt.

Under senare år har nyhetsrapporterna duggat tätt om exploatering av utländska bärplockare. Många har slitit hårt i de svenska skogarna, levt i usla boenden och inte fått ut sina löner. En del har fått återvända hem svårt skuldsatta. Inför årets bärsäsong skärpte Migrationsverket reglerna kring bemanningsföretag i bärplockningsbranschen. De strängare reglerna har inneburit en halvering av antalet utomeuropeiska bärplockare som kom till Sverige i sommar via bemanningsföretag. Men i uppföljningsrapporten framkommer det att allt fler reser in med EU-pass eller på turistvisum för att plocka bär som sedan säljs vidare till uppköpare. Och problemen med utnyttjade bärplockare med usla villkor kvarstår.

- Dessa personer blir i praktiken papperslösa och har svårt att söka stöd hos facket eller driva sina fall i domstol om det skulle bli problem, säger Viveka Risberg, kanslichef på Swedwatch.

Rapporten visar på att det papperslösa arbetet måste avkriminaliseras samtidigt som straffen skärps för de som utnyttjar papperslös arbetskraft.

- I dagsläget hotas en papperslös arbetare av åtal och utvisning om de vänder sig till myndigheterna, vilket utgör en effektiv munkavle på dessa utsatta människor, säger Michael Toivio, ordförande i Peace & Love Foundation.

För att komma åt problematiken med papperslösa bärplockare visar rapporten att ett stort ansvar ligger på grossistföretagen.

- Grossisterna måste ta ett större ansvar för hur plockningen går till. Ett sätt är att utveckla ett system med certifiering, säger Henrik Fröjmark, handläggare för mänskliga rättigheter på Svenska kyrkan och ordförande i Swedwatch.

Rapporten lanseras idag på ett seminarium arrangerat av Civil Rights Defenders i Gamla Stan, Stockholm kl 9.00.

Rapporten kan laddas ner på www.swedwatch.org

Kontakt:
Michael Toivio, Peace & Love Foundation, tel 0705-38 06 10
Henrik Fröjmark, Svenska kyrkan, tel 0768-00 01 79
Viveka Risberg, Swedwatch, tel 070-494 07 17

Mer info om Peace & Love finns på www.peaceandlove.nu
Önskas inlogg till vår pressportal vänligen mejla ronny@peaceandlove.nu
Presskontakt Peace & Love i sin helhet: Presschef Ronny Mattsson, ronny@peaceandlove.nu  073-659 75 35

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

• peace & love foundation