Pressinbjudan: Vinter-OS, VM 2019 och sport som innovationsmotor - seminarium med Mounir Zok om vintersportmöjligheter för Jämtland/Härjedalen

Nyhet -

Den 3 juni samlas cirka 30 personer från näringsliv, akademi och idrott på ett seminarium i Östersund om hur sport kan användas som innovationsmotor och tillväxtfaktor i Jämtland/Härjedalen. Syftet med seminariet är att skapa samsyn kring hur regionens framgångsrika VM-arbete kan tas vidare, hur innovationsarenan för vintersport kan vidareutvecklas samt hur regionen kan positionera sig inför ett eventuellt positivt utfall av OS-ansökan. Bland föreläsarna finns sportstech-gurun Mounir Zok, Karin Mattsson, ordförande Svenska Skidförbundet, samt Kee Bergman, Nationellt Vintersportcentrum. Seminariet anordnas av Peak Innovation och media inbjuds att närvara där även möjlighet finns att träffa och intervjua deltagarna.

Var: Hus U, Campus Östersund

När: Måndag 3 juni 10:00-12:00

Mounir Zok, som inleder och modererar seminaret, har lång erfarenhet från olika roller inom sportindustri, senast som Director of Technology and Innovation hos USA:s Olympiska Kommitté. Han flyttade nyligen från Silicon Valley till Barcelona där han nu är Managing Director på N3XT Sports Inc. Mounir kommer ge en bred bild av sportvärlden ur ett innovationsperspektiv, inklusive trender och en framtidsprognos. Han kommer även ge sitt perspektiv på hur Sverige, och specifikt Jämtland/Härjedalen, kan nyttja regionens två VM 2019 och ett eventuellt positivt utfall av OS-ansökan 2026 för att vidareutveckla innovationsarenan för vintersport.

Karin Mattsson, ordförande för Svenska Skidförbundet, samt styrelseordförande för WCR 2019 i Jämtland Härjedalen AB, berättar om hur hållbarhetsarbetet kring regionens två VM 2019 kan tas vidare, hennes perspektiv på regionens positionering och utvecklingsmöjligheter kring stora vintersportevenemang, samt vad ett svenskt vinter-OS skulle betyda för vår region.

Kee Bergman är projektledare i regionen för projektet Internet of Sports på Nationellt Vintersportcentrum på Mittuniversitetet, samt marknadsstrateg i det nya Life Science-projektet Rinaldo, som kommer representera Sverige i EHCAlliance. Kee kommer att belysa de processer och relationer mellan forskare och marknad som behöver ske för att vi ska kunna skapa en attraktiv och konkurrenskraftig miljö runt OS och andra arrrangemang.

Efter föreläsningarna modererar Mounir ett panelsamtal där, förutom ovanstående föreläsare, även Mikael Bäckström, Professor på Sports Tech Research Centre vid Mittuniversitetet, samt Robert Pettersson, evenemangsforskare på ETOUR vid Mittuniversitetet deltar. Seminariet avslutas med en öppen diskussion där seminariets samtliga deltagare bjuds in att diskutera kring Jämtland/Härjedalens positionering inför ett eventuellt positivt utfall av OS-ansökan, och potentiella affärs- och utvecklingsmöjligheter.

Länk till seminariets informations- och anmälningssida: https://mailchi.mp/6b40cd42a930/os