11 nya miljoner satsas på Peak Innovation

Efter den positiva internationella utvärderingen av Peak Innovation, så satsar nu VINNOVA ytterligare 5,5 MSEK på Peak Innovation under en treårsperiod. Detta medfinansieras av Regionförbundet Jämtlands län med ytterligare 5,5 MSEK vilket ger en total satsning på 11 MSEK under kommande tre år.

VINNOVA konstaterar : ”Baserat på de internationella utvärderarnas rekommendation att höja ambitionsnivån hos Peak Innovation beviljar VINNOVA nu en 50%-ig ökning av den årliga finansieringen.”

” Peak Innovation är en viktig regional motor med god tillväxtpotential. Initiativet är också ett tydligt exempel på regional mobilisering, där alla regionens aktörer medverkar med stort engagemang… VINNOVAS bedömning är att den nya organisationsmodellen som Peak Innovation utformat är ett konstruktivt sätt att utveckla verksamheten på med potential att stärka initiativets roll och förmåga att skapa tillväxt.”

-       Det här är ett glädjebesked! Och ett kvitto på att man på en nationell nivå förstår vilken tillväxtspotential den här regionen har. Att utveckla turism, sport och friluftslivsbranscherna som lokomotiv för att dra med sig de övriga viktiga näringarna är ett spännande arbetssätt som även rönt stort intresse i övriga Europa, berättar Lasse Lindqvist vd i Peak Innovation.

Sven Winemark på Regionförbundet Jämtlands län, som medfinansierar satsningen, säger:

- Det är positivt  att VINNOVA, som har det nationella ansvaret för innovationsutvecklingen, satsar ännu mer på Peak Innovation. Peak arbetar med att utveckla en av regionens viktiga framtidsområden, avslutar Sven Winemark.

Lars-Gunnar Larsson, Vinnova, 08-473 31 37
lars-gunnar.larsson@VINNOVA.se

Sven Winemark, Regionförbundet, 070-315 81 50
sven.winemark@regionjamtland.se

Lasse Lindqvist, Peak Innovation, 070–636 20 07
lasse.lindqvist@peakinnovation.se

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.