Ännu ett stort möte till Åre

Ännu ett stort möte till Åre

Mid Sweden Science Park får arrangera nästa års Innovationsriksdag. Akademi, näringsliv och offentlig sektor samlas årligen på Innovationsriksdagen för att diskutera Sveriges framtida utveckling. Statsminister Stefan Löfven öppnade årets möte i Västerås. Nästa möte sker i Åre.

– Vi har jobbat hårt för det här i över ett år. Beslutet att vi får arrangera i Åre är ett kvitto på att vår Science Park nu fått ett erkännande nationellt och att vi får möjlighet att visa upp våra spetsområden turism, sport och friluftsliv, säger Pelle Simonsson, Mid Sweden Science Park, MSSP.

Det blir den sjätte Innovationsriksdagen som intar Åre 2016. Årets riksdag hölls i Västerås med statsminister Stefan Löfven som öppningstalare. Nästa år arrangeras den i samband med Åre Kapitalmarknadsdagar på Copperhill den 7-8 april. Ett evenemang som är väletablerat i finans- och näringslivssverige

– Vid årsstämman 21 april tog vi med stor majoritet beslutet att värdskapet 2016 ska tillfalla Åre. Åre har goda möjligheter att skapa kreativa och givande event, i en inspirerande miljö. Det finns också klara synergier med Åre Kapitalmarknadsdagar som kommer skapa värde och attraktionskraft för våra konferensdeltagare, säger Magnus Lundin, vd för Swedish Incubators & Science Parks, SISP.

Mid Sweden Science Park har genom Peak Innovation varit delaktiga i skapandet av Åre Kapitalmarknadsdagar, för att underlätta för nya innovatörer att hitta investerare.

– Vi vill koppla ihop evenemangen eftersom Åre Kapitalmarknadsdagar redan samlar så många människor och vi kan bygga på med ytterligare intressanta deltagare. Kombinationen kommer tveklöst att stärka båda evenemangen, säger Pelle Simonsson.

Innovationsriksdagen är en mötesplats för organisationen Sveriges Inkubatorer och Science Parks (SISP). En science park är ett systematiskt samarbete mellan akademiska, offentliga och privata aktörer där ny teknik och kunskap blir tjänster och produkter som i slutändan skapar jobb. Under Innovationsriksdagen håller även SISP sin årsstämma.

Innovationsriksdagen är alltså ett tillfälle för forskare, beslutsfattare, offentliganställda och representanter från näringslivet att mötas och utbyta erfarenheter. Målet är att skapa ännu bättre förutsättningar för Sverige att ligga i framkant för att säkra framtidens jobb och tillväxt.

Det var MSSP:s ordförande Ann-Sofie Andersson och riksidrottsförbundets ordförande samt Peak Innovations styrelsemedlem Karin Mattson Weijber, som skrev under den slutliga ansökan om att få Sveriges Innovationsriksdag till Åre. Beslutet togs tidigare i veckan och offentliggjordes på årets Innovationsriksdag den 21 april. Åre tävlade mot Linköping och Trollhättan.

Pelle Simonsson, Mid Sweden Science Park, tel. 070-336 03 49
Magnus Lundin, vd SISP, Swedish Incubators & Science Parks, tel. 070-970 38 07

Regioner

Mid Sweden Science Park är en mötesplats för innovation, entreprenörskap och tillväxt, som kopplar ihop ett stort nätverk av olika kompetenser. Mid Sweden Science Park har totalt tio anställda.