Jämtland dominerade på Venture Cups Regionfinal

Jämtland dominerade på Venture Cups Regionfinal

Vilken succé! Under kvällens regionfinal av Venture Cup på Mid Sweden Science Park kammade Jämtlandsföretagen hem tre av fyra priser.

Föllinge företaget Fundsurf blev totalvinnare av regionfinalen och fick ta emot ett bidrag på 100 000 kronor. Motiveringen för det vinnande företaget löd:
Med en välformulerad och genomarbetad affärsplan ha de skapat en smart affärsmodell. De är ett trovärdigt och seriöst team som har ett modernt grepp kring en nisch med mycket stor tillväxtpotential och kan bidra till ett rikare samhällsliv”.
Thomas Hallberg, Christian Frick, Jenny Frick, Daniel Parascandalo och Josvic Zammit är personerna bakom företaget som skapat en crowfundingplattform som gör det enklare att skapa sociala evenemang.

- ”Jag vet inte vad jag ska säga. Vi kom hit med svaga förhoppningar om kanske någonting. Men det här känns ju helt sjukt, surrealistisk. Det känns fantastiskt att få bekräftelse på det jobbet vi lagt ner.  Christine Hägglund på Inkubatorn skulle vi vilja tacka lite extra. Det var hon som uppmuntrade oss att skicka in till Venture Cup” säger vinnarna Fundsurf ifrån scenen.

Jämtlandsföretagen Sweare och Rent-a-plagg vann varsin kategori och 25 000 kronor var. Malin Åkerlund och Per Brännäng på Sweare har skapat längdskidkläder som både har design och funktion. De blev vinnare i kategorin Människa & Samhälle.

- ”Det känns jättekul att vi fick första pris. Vi har hoppats hela veckan”, säger Malin Åkerlund, Sweare.

Rent-a-plagg blev vinnare i kategorin Miljö & Energi.  Emelie Lundqvist och Magnus Sellberg hyr ut högkvalitativa frilufts- och skidkläder till barn och vuxna.

- ”Äntligen! Vi kommer försöka få pengarna att växa lite”, säger Emelie Lundqvist, Rent-a-plagg.

Mid Sweden Science Park är en innovationsplattform bestående av ett brett kontaktnät och egna coacher inom flera områden. Spetskompetenser finns inom bland annat Sociala innovationer, Sport, Turism och Friluftsliv. Jämtlandsföretagen har samtliga haft tillhörighet till någon av våra innovationsprocesser.

Riksfinalen av Venture Cup äger rum i Umeå den 12 juni. Där kommer 12 företag, ha chansen att bli vinnare av Venture Cup 2014 och 100 000 kronor. Alla vinnarna är nu nominerade till Sverigefinalen.