Microsoft stöttar Jämtlandsföretag

Microsoft stöttar Jämtlandsföretag

Tre Jämtländska företag som befinner sig i uppstartsfasen får tillgång till Microsofts senaste teknik som exempelvis molntjänsten Microsoft Azure. De får också tillgång till utvecklingsverktyg, rådgivning och mentorskap från både teknik- och affärsexperter. It-bolaget arifiQ Development i Östersund är ett av de företag som valts ut för att få ta del av Microsofts program BizSpark.

– Vi jobbar med molntjänster och har stora behov av lagringsutrymmen som kostar mycket pengar, nu får vi kraftigt rabatterade lagringsavgifter och det är värdefullt rent ekonomiskt för oss, särskilt i uppstartsfasen. Samarbete med Microsoft ökar dessutom vår trovärdighet gentemot kunderna, säger Eva Rosén, marknadschef arifiQ Development.

Bolaget arifiQ Development jobbar med molnbaserade It-löningar inom den grafiska branschen. De övriga två företagen som valts ut är QR Ad och SODIA, alla tre bolagen är med i Inkubatorns Premiumprogram

Microsoft har valt ut Inkubatorn på Mid Sweden Science Park till deras program BizSpark. Syftet med programmet är att stödja unga företag och påskynda framgång genom att erbjuda kompletta utvecklingsverktyg, mjukvara och plattformar. Dessutom får antagna företag tillgång till över 2000 partners anslutna till BizSparks globala nätverk där alla har det gemensamma målet att stödja entreprenörskap.
Här i länet är det Inkubatorn som beslutar vilka företag som får medverka i programmet.

– Det är oerhört värdefullt att vi kan erbjuda våra startups här i Jämtland access till Microsofts mjukvara men inte bara själva mjukvaran utan också att man får exponeras för nya potentiella investerare och rådgivare som alla letar efter den senaste nya teknologin. Det är över 50 000 bolag med i programmet i 100 länder över hela världen så på detta viset kommer man snabbare ut och exponeras. Detta är mycket intressant just nu inte minst med tanke på Microsofts köp av svenska spelbolaget Mojang nyligen, säger Suzan Stenberg, verksamhetsledare för Inkubatorn.

Mid Sweden Science Parks inkubatorverksamhet är en av några få partners i hela Sverige som valts ut av Microsoft att delta i det treåriga programmet BizSpark.

– Starka samarbeten krävs för att skapa lokala ekosystem som gynnar entreprenörskap och hjälper unga företag att utnyttja en växande global marknad. Vi ser fram emot att arbeta med Inkubatorn på Mid Sweden Science Park och att hjälpa deras startup-företag att växa, säger Therese Thorstorp, Audience Marketing Manager på Microsoft.

Mid Sweden Science Park är en mötesplats för innovation, entreprenörskap och tillväxt, som kopplar ihop ett stort nätverk av olika kompetenser. Inkubatorn är en av flera verksamheter inom Mid Sweden Science Park och välkomnar alla som har en ny idé eller en ny produkt. Mid Sweden Science Park har totalt tio anställda, varav tre inom Inkubatorn.