Peter Fahlén, Lars Åke Wassö, Janita Palmqvist, Jenny Grip, Pelle Rumert och Sven Winemark.

Mottagare av Swedavias framtidspris skänker bort sin vinst.

Sven Winemark och Lars-Åke Wassö tilldelades 2022 Swedavias Framtidspris. Nu skänker man priset till Peak Innovation, IUC Z-Group, Samling Näringsliv och Region Jämtland Härjedalens projekt – Ta Steget.

– Swedavias pris är ett års exponering i ankomsthallen på Åre Östersund airport. Vi vill att priset ska göra nytta för regionens attraktionskraft. Genom flygplatsen passerar besökare från hela landet som kommer för semester eller för att jobba. Ett utmärkt tillfälle att synas med möjligheter att ta steget och flytta hit eller etablera sitt företag här säger Sven Winemark.

– Att Sven och Lars-Åke delar priset med oss är fantastiskt generöst och ger oss möjligheten att möta den publik som passerar ankomsthallen varje dag. säger Janita Palmqvist, vd för IUC Z-Group.

– För regionens attraktionskraft och tillväxt är infrastukturen avgörande. Åre Östersunds airport är en nationell och internationell knutpunkt som är viktig för att attrahera talanger, etableringar och inte minst besökare och turister till länet säger Jenny Grip på Samling Näringsliv.

Priset tilldelades Sven och Lars-Åke på Guldgalan 2022 för deras arbete till förbättrad tillgänglighet och ökade förutsättningar för regionens konkurrenskraft in i framtiden.

Under 2023 planeras nu gemensamma aktiviteter i ankomsthallen för att visa upp regionen som en av Sveriges mest attraktiva platser för etablering. En av få regioner i Sverige där inflyttning och etablering av nya företag faktiskt ökar. Samtidigt är närvaron på flygplatsen en manifestation för flyget och flygplatsens betydelse i regionens utveckling.

Swedavias mål är ett fossilfritt inrikesflyg 2030. Eldriven flygtrafik öppnar för nya affärsmöjligheter. Flyget kan komma att lokalt och regionalt komplettera resor på väg och järnväg. Korta resor med elflyg till en större flygplats för en långdistansflygning.

– Det som händer just nu i Norra Sverige och Tröndelag med stora investeringar i den gröna industriella omvandlingen och efterfrågan på fossilfri el skapar möjligheter för vår region. Ett exempel är Green Flyway, en testarena där möjligheter med elflyg, obemannade flyg och trafikledning har utvecklats i ett brett gränsöverskridande samarbete mellan Östersund, Trondheim och Röros säger Pelle Rumert på Peak Innovation.

Peak Innovation arbetar för morgondagens företag och ett framtida näringsliv. Vi stöttar nya innovationsdrivna startups i en inkubator och accelerator, vi stöttar företag, organisationer och akademi i innovationsprocesser samt identifierar, initierar och driver regionalt utmaningsdrivna innovationsprojekt där näringsliv, akademi och offentlighet samverkar.

Peak Innovation ägs av stiftelsen Zenit, Region Jämtland Härjedalen, Krokoms kommun, Åre kommun, Östersunds kommun och Samling Näringsliv.