NHL-spelare investerar i banbrytande svensk teknologi

Östersund, Sverige, 23 februari 2023

Marsblade, en global tillverkare och leverantör av den revolutionerande is- och inlineskenan samt utvecklare av den patenterade teknologin - Flow Motion Technology. Bolaget meddelade idag att de har säkrat ytterligare finansiering från ett konsortium av nya och befintliga aktieägare, bland dem Geltis AB och en grupp av NHL-spelare. Totalt har 23 st NHL-spelare investerat i bolaget, däribland Auston Matthews, Mikael Backlund, Shane Wright, Nicklas Bäckström, Henrik Zetterberg och Niklas Kronwall.

”Vi har en stark ägarbas som delar vår långsiktiga vision att sätta en ny standard inom hockeyn. Vi uppskattar verkligen deras starka engagemang och vilja att hjälpa till både operativt och finansiellt”, säger bolagets VD och grundare Hans Victor.

Finansieringsrundan på närmare 11 MSEK genomfördes i syfte att bredda och möta den stora efterfrågan på bolagets isskena - Marsblade I2. Tillskottet kommer även att användas till att ytterligare stärka deras globala position inom off-ice segmentet, där deras inlineskena anses vara den bästa off-ice produkten på marknaden och används av över 300 NHL-spelare.

Isskenan är nu representerad i alla de stora hockeyligorna runt om i världen (NHL, AHL, OHL, WHL, SHL, DEL) och används b.la. av spelare såsom; Brandon Carlo (Boston), Mikael Backlund (Calgary), Gustav Nyquist (Columbus), Alexander Edler (Los Angeles), Kevin Stenlund (Winnipeg), Gustav Lindström (Detroit), Anton Strålman (Boston), Robert Hägg (Detroit) och Andreas Thuresson (Kölner Haie).

Bolaget har under säsongen fått en otroligt positiv respons från professionella spelare, skridskotränare och huvuddomare. Fördelarna som nämns är många och Andreas Thuresson, som just nu leder poängligan i den tyska högsta serien (DEL), säger b.la.:

“Några av fördelarna jag märkte direkt var den ökade kraften ut ur svängarna och i överstegsåkningen, det känns som att du får en extra push i din åkning!”

Läs hela pressreleasen och ta del av mer info och fler uttalanden från professionella spelare och coacher via den bifogade pdf:en eller klicka på länken nedan:

Vårt mål är att stärka länets konkurrens- och attraktionskraft och skapa en långsiktig hållbar tillväxt. Det gör vi genom att stimulera till ett innovationsdrivet entreprenörskap, hjälper startups att växa och stöttar etablerade företag att utveckla nya värden, tjänster och produkter.

Peak Innovation ägs av stiftelsen Zenit, Region Jämtland Härjedalen,
Krokoms kommun, Åre kommun, Östersunds kommun och Samling Näringsliv.