”Rent a plagg” – affärsidén som nu blir verklighet i Åre

”Rent a plagg” – affärsidén som nu blir verklighet i Åre

Det är Magnus Sellberg och Emelie Lundqvist som står bakomföretagsidén ”Rent a plagg” som idag öppnar upp sin butik i Åre. Deras koncept går ut på att hyra ut skid- ochfriluftskläder av bra kvalitet. Magnus och Emelie ser denna samhällsnyttigaaffärsidé som ett steg i rätt riktning för ett hållbart miljötänk samtmöjliggöra för fler att bära funktionell utrustning vid sin skidvistelse.

- ”Vi vill att det ska vara lika lätt att hyra kläder som skidor. På det sättetkan de människor som inte har råd att köpa dyra fritidskläder också ges enmöjlighet att åka på fjällsemester”, säger Magnus och Emelie.

Väljer man att hyra sin utrustning skulle en tvåbarnsfamilj sparar 14 000kronor för en veckas vistelse om alla i familjen är tvungen att köpa nyavinterkläder. Den utrustning som man hyr kostar 3 000 kronor, samma utrustningskulle kosta 17 000 kronor att köpa. Uppgiften är baserad på en familj med barni åldrarna 12 och 9 år.

Idén leder både till en ekonomisk vinst för individen och till miljövinster församhället i stort. En bonus är att nya målgrupper, som annars inte har råd medfjällsemester, kan lockas hit, menar Magnus och Emelie.

- ”Rent a plagg” är en fantastisk social innovation som erbjuder människor enhållbar ekonomi och samtidigt slår ett slag för miljön” säger Ida Asp,en av flera affärsrådgivare som arbetar på Mid Sweden Science Park, där Magnusoch Emelie under hösten fått stöttning i företagsutveckling.

Mid Sweden Science Park är en mötesplats för innovation, entreprenörskap ochtillväxt, som kopplar ihop ett stort nätverk av olika kompetenser. Inkubatornär en av flera verksamheter inom Mid Sweden Science Park och välkomnar alla somhar en ny idé eller en ny produkt.

Ida Asp 070 – 646 54 26 ida.asp@mssp.se
Annika Cawthorn 070 – 890 10 11 annika.cawthorn@mssp.se