Världskonferens kring Affärer och Sport i Åre 2014

Världskonferens kring Affärer och Sport i Åre 2014

Davos har sitt Världsekonomiskt Forum och nu får Åre sitt ”World Business and Sports Forum 2014”. Det är ett samarbete mellan Åre Kapitalmarknadsdagar och IEC in Sports. IEC in Sports är ett av världens ledande företag inom tv-rättigheter och evenemang.

I avtalet som tecknats ingår ett tre-års deltagande där Åre Kapitalmarknadsdagar kommer att arrangeras samtidigt med Årefjällsloppet som även är final i den internationella touren Swix Ski Classics. År 2013 kommer evenemanget att genomföras 22-23 mars 2013 för att under 2014 växlas upp till ett internationellt megaevenemang under namnet ”World Business and Sports Forum 2014”.

- Vi har önskat skapa en mötesplats för näringslivet vintertid i en internationell sportmiljö, liknande tenniseventen i Båstad och i Stockholm där IEC är engagerade sedan tidigare. Det finns en stor potential i samarbetet med Åre Kapitalmarknadsdagar som redan är den ledande mötesplatsen vintertid för finansbranschen. Långloppen i Swix Ski Classics har vuxit fram som det naturliga valet då de attraherar rätt målgrupp. säger David Nilsson på IEC in Sports.

Att Åre Kapitalmarknadsdaga fortsätter nu att växa känns naturligt och stimulerande för regionen.

- Genom att vi nu ingår ett samarbete med IEC, möjliggörs ett nästa större steg och tillsammans skapar vi en internationellt ledande arena för affärer och sport.  Det vi i framtiden kommer se i Åre är resultatet av en stark regional mobilisering i Norrland, som kommer vara till stor nytta för skandinaviskt näringsliv. Det här visar ännu en gång på tillväxtmöjligheterna när näringsliv och idrottsevenemang samarbetar, konstaterar Jens Edlund, initiativtagare till Åre Kapitalmarknadsdagar.

Jens Edlund, Åre Kapitalmarknadsdagar, +46706425115
David Nilsson, IEC in Sports, +46709181578
Lasse Lindqvist, Peak Innovation, +46706362007

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket elva ledande tillväxtmiljöer finansieras.