VINNOVA betalar ut pengarna till Peak Innovation

Utbetalning av projektmedel till Peak innovation sker inom kort och arbetet med att verka för ökad innovationskraft i länet fortsätter. Peak Innovations verksamhetsberättelse för 2012 och verksamhetsplan för 2013-2014 samt lägesrapport för första halvåret 2013 uppfyller de krav VINNOVA ställer.

Sveriges innovationsmyndighet, VINNOVA har nu godkänt de två lägesrapporter som i och med våren/sommarens turbulens kring Peak Innovation försenades. Därmed sker inom kort de utbetalningar som var planerade till den 12 respektive 14 september.

– Vi uppfattar att det finns stor uppslutning från alla relevanta regionala aktörer att Peak Innovation fyller en väsentlig funktion i innovationssystemet och att det finns en beslutsamhet att tillsammans göra det som krävs för att initiativet ska spela den roll för tillväxt som vi eftersträvar, säger Lars-Gunnar Larsson, programledare på VINNOVA

Arbetet har under sommaren/hösten gått på sparlåga i väntan på finansieringsbeskedet men också i väntan på den rekryteringsprocess som nu pågår. Rekryteringen av ny processledare samt projektledare beräknas vara klar inom några veckor.

– Vi har aldrig känt någon oro i våra diskussioner med VINNOVA. Men den mediala turbulensen som varit kring Peak Innovation har så klart påverkat oss som är involverade negativt. Det här beskedet känns som en milstolpe i vårt fortsatta arbete. Vi känner nu tillförsikt och arbetar tillsammans med Mid Sweden Science Park för att skapa ett så bra innovationssystem som möjligt. Jämtland behöver fler invånare, fler arbetstillfällen och fler företag. Det ska Peak Innovation bidra till, säger Katarina Nyberg Finn, tillförordnad processledare, Peak Innovation.

Katarina Nyberg Finn, Peak Innovation, tel. 072-202 53 63
Magnus Burvall, Mid Sweden Science Park, tel. 070-312 00 22