100 000-tals handlare riskerar böter i onödan

En undersökning gjord av sajten kassa09.se, visar att knappt 1 % av handlarna har anmält sitt kassaregister till Skatteverket som den nya lagen om kassaregister kräver. Trots att 90 % av handlarna känner till lagen som träder i kraft vid årsskiftet.

Innan årsskiftet måste de näringsidkare som omfattas av lagen om kassaregister ha beställt ett certifierat kassaregister. Lagen gäller i stort sett alla de som hanterar kontanter och kortköp över disk. Enligt vad sajten kassa09.se erfar handlar det om minst 150 000 näringsidkare. Flera av dem har dessutom behov av flera kassapunkter.

Med mindre än fyra veckor kvar innan lagen börjar gälla är det bara mindre än 1 % av alla handlare som har anmält sitt kassaregister till Skatteverket, vilket lagen kräver. Detta trots risken om ett vitesbelopp på 10 000 kronor vid första en kontroll och 20 000 kronor vid en andra.

- 90 % av de handlare vi har varit i kontakt med känner till lagen och vad den innebär för dem. Men väldigt få vet om att de kan få böter om de inte kan visa upp en beställningsbekräftelse, säger Jesper Bartholdson, vd för IT-distributören Pedab som ligger bakom sajten kassa09.se.

Enligt Skatteverket så har det kommit in 1585 anmälningar. En väldigt låg siffra med tanke på att det snart är nytt år och lagen börjar gälla. Skatteverket har dock under året lättat på reglementet lite och för näringsidkaren gäller det att ha beställt ett register innan årsskiftet och de behöver inte vara installerat senast den första juli 2010.

- En förklaring kan vara att hela 59 % av de vi har frågat tror att deras gamla ROM-kassa kan hantera de kontrollboxar som Skatteverket kräver. Dessvärre har dessa kassor problem att hantera både kontrollbox och de nya kortterminalerna som kan hantera kort med chip. Här kan handlaren få problem då bankerna och kortföretagen tenderar att skjuta över ansvaret till den enskilde handlaren menar Jesper Bartholdson.

Det finns idag PC-kassor på marknaden för 10 000 kronor, inklusive kontrollbox hos olika leverantörer av kassaregister. Istället för böter kan handlaren istället köpa en fullt godkänd kassa för samma belopp.

Fakta: Lagen om kassaregister

En ny lag (SFS 2007:592) innebär att alla kassor som hanterar kontantförsäljning (kortköp räknas som kontanter) måste från och med den 1 januari 2010, ha beställt ett certifierat kassaregister. Detta har riksdagen beslutat om. Syftet med lagen är att skydda seriösa företagare inom kontanthandeln mot illojal konkurrens. Lagen innebär att Skatteverkets kontrollmöjligheter ökar. Det innebär att det blir svårare för oseriösa företag att undanhålla

...............

• certifierade kassasystem