Pressmeddelande -

Peepoople har nu säkrat finansieringen av sitt första storskaliga demonstrationsprojekt i Kibera

Under onsdagen meddelade Nederländska Postkodlotteriet att de beslutat donera 1,6 miljoner Euro till den holländska hjälporganisationen Simavi för att stötta Peepooples första lanseringsprojekt i Kibera slummen i Nairobi, ett av Afrikas största slumområden. I och med detta är finansieringen av marknadsintroduktionen av Peepoo lösningen i Kibera säkrad fram till 2013.

Projektet i Kibera genomförs av Peepoople Kenya i samarbete med bl.a. den holländska hälso- och välgörenhetsorganisationen Simavi, och målsättningen är att med den självsanerande och biologiskt nedbrytbara Peepoo-toaletten erbjuda sluminvånarna i Kibera tillgång till hygienisk och värdig sanitet. Syftet med lanseringsprojektet är också att demonstrera och bevisa hur Peepoo-konceptet fungerar i stor skala i en urban slummiljö, samt testa och utvärdera alternativa affärsmodeller och visa på lösningens stora potential för att förbättrar fattiga människors sociala levnadsvillkor, hälsa och miljö.

Tillgång på sanitet är en mänsklig rättighet, men samtidigt ett av de mest försummade av FN:s millennium mål. Bristen på toaletter skapar oerhörda problem världen över och är t.ex. en av de främsta orsakerna till barnadödlighet. Simavi arbetar för alla människors rätt till god hälsa, med särskilt fokus på att förse familjer med rent dricksvatten och hygienisk sanitet. Nederländska Postkodlotteriets donation till Simavi möjliggör deras fortsatta stöd till Peepoooples första slumprojekt i Kibera. Tillsammans med stöd från svenska innovationsmyndigheten Vinnova är finansieringen av projektet i Kibera nu säkrad.

– Att ha en erfaren organisation som Simavi som partner är viktigt för projektets framgång och att Nederländska Postkodlotteriet utsett Peepoo-projektet till en av årets förmånstagare är en bekräftelse på Peepoos stora potential att bidra till att lösa de stora sanitetsproblemen i världen, säger Karin Ruiz, Peepooples VD.

Sedan hösten 2010 säljs Peepoo-toaletterna i Kibera av kvinnliga mikroentrepenörer, som får en inkomstkälla att försörja sina familjer. Använda Peepoos samlas in på olika bemannade insamlingsställen i slummen där användare erbjuds pant för sina Peepoos. Lösningen har även introducerats på två skolor i Kibera, där skolbarnen förutom tillgång till rena toaletter lär sig om hygien, sanitet och hälsa. På skolorna återvinns hygieniserade Peepoos som gödsel i s.k. ”bag gardens” där grönsaker odlas för att förbättra matförsörjningen till barnen.

– Med hjälp av Peepoo-lösningen kan vi förbättra sociala villkor, hälsa och miljö i slummen och andra utsatta områden. Simavis stöd ger oss möjlighet att fullfölja vår lansering och marknadsintroduktion enligt plan och förbättra det dagliga livet för tusentals invånare i Kibera, samtidigt som vi får ett storskaligt bevis på att konceptet fungerar, säger Camilla Wirseen, Peepooples ansvarige för Kibera-projektet.

– Peepoos styrka är att den tar fasta på lokalbefolkningens vanor och traditioner och gör dem hållbara, i stället för att tvinga människor att anpassa sitt beteende. För personer utan andra alternativ, till exempel invånarna i Kibera, är det en uppskattad och bra lösning. Vi är mycket glada att kunna medverka till att introducera denna nya lovande sanitetslösning i urbana slumområden där huvuddelen av invånarna saknar tillgång till toaletter, säger Rolien Sasse, chef för Simavi.

För mer information kontakta:

Karin Ruiz, VD Peepoople, kr@peepoople.com, +46-70-645 78 04

Camilla Wirseen, Projektansvarig Peepoople, cw@peepoople.com, +46-70-416 36 22