Dom ska få små och medelstora företag att växa genom kultur och engagemang.

”Varje år lägger företag flera miljarder kronor på rekrytering. Man lägger inte i närheten av lika mycket på att bibehålla och framförallt utveckla sina anställda”, säger Anders Jansson, vd och medgrundare av Peepsplan.

År av undersökningar och forskning visar tydligt att det finns en direkt koppling mellan ett aktivt engagemangsarbete med minskad sjukfrånvaro och personalomsättning samtidigt som lönsamhet och produktivitet ökar med runt 20%.

Däremot är det något som verkligen håller på att förändras och marknaden för digitalisering av personalutveckling kommer att explodera de kommande åren, menar Anders Jansson.

"Som företagsledare har vi analyserat åtskilliga system med slutsatsen att man glömt bort användaren och de små och medelstora företagen. Man utvecklar och komplicerar vilket kräver mer tid av användaren, det dyrbaraste man har, utan att skapa mervärde. Intelligensen ligger i det intuitiva och systematiseringen ska vara ett verktyg för att underlätta och säkerställa att det blir gjort", säger han, och fortsätter:

”Alla pratar om att människorna är den viktigaste tillgången i ett bolag men när man tittar på hur lite som faktiskt investeras per anställd, både i tid och pengar, för att bolagets anställda ska må bra och vara engagerade inser man att det finns mycket mer att göra.”

Förutom Anders Jansson, som tidigare har varit medgrundare vd för börsnoterade Minesto, består grundarteamet av Kalle Lindvall, tidigare HR-chef på konsultjätten Academic Work, Hannes Forssberg Malm, tidigare VP och medgrundare av ett Silicon Valley-bolag inom data analytics, Johan Düfke som ihop med Kalle Lindvall grundat bla Younicon Studio och Lynchburg Collective, och David Waldenbäck som grundat körskoleappen Zutobi.

Med grundarnas samlade ledarskapserfarenhet och två år av marknandsresearch avklarat rullas Peepsplan nu ut på marknaden. Produkten är en kultur och engagemangsplattform som lyfter in företagets grundvärderingar i det dagliga arbetet och är uppbyggd kring 1- till- 1 mötet mellan chef och medarbetare, där varje medarbetare kan sätta individuella mål kopplade till bolagets övergripande mål och vision, de oförhandlingsbara aktiviteterna om man vill uppnå engagemang.

”Som tidigare HR-chef har jag sett hur många gånger som helst hur ett företags kultur och vision slutar som papper i en byrålåda. Vi vill göra det lättare för företag att faktiskt leva som de lär. Just kultur är också en enormt viktig del av medarbetarnas engagemang”, säger Kalle Lindvall, medgrundare av Peepsplan och tidigare HR-chef på Academic work.

Redan vid lansering har bolaget fått flera kunder på kroken.

”Responsen har varit fantastisk och man inser att systemet löser just dom svåra dagliga problemen varje bolag sitter med, i synnerhet nu när många jobbar på distans och inte ser varandra dagligen. Att vi redan har en fungerande produkt och nöjda kunder är superkul men det finns mycket kvar att bevisa och utveckla för att skapa ännu mer värde framåt” säger VDn vd Anders Jansson.