Diplomerad svensk landskapsmat hyllades på franska nationaldagen i Stockholm

Diplomerad svensk landskapsmat hyllades på franska nationaldagen i Stockholm

För fjärde året i rad medverkade Husmansbordsdiplomerade produkter på det franska nationaldagsfirandet på den franska ambassadens residens i Stockholm, i år på inbjudan av den nye ambassadören Jacques Lapogue.

- Stjärnkocken och krögaren Björn Ståhlberg från Karlstad komponerade en härlig knäckebrödsbuffé med knäckebröd från Pyramidbageriet i Dala Järna och pålägg som Lammsalami från Värmlands Chark, långlagrad delikatessost från Gäsene Mejeri, lufttorkad skinka från Nibble Gårdsgris, chutney från Gutö Delikatesser, rotfruktschips från Larsviken och löjrom från Kalix, säger Pelle Agorelius som är initiativtagare till Husmansbord och som även driver Saxhyttegubben vars dryck Blåbär 100% serverades på evenemanget.

- Det var mycket uppskattat att vi bidrog med smakrika inslag i all den maten som dukades upp på de fransk-svenska festligheterna, kommenterar Pelle.

Vid den senaste Husmansbord-bedömningen diplomerades 61 svenska livsmedelsprodukter från 37 olika producenter i hela Sverige som har provats på Saxhytte Gård i Grythyttan.