Fr. v. Pelle Agorelius, Bitte Persson och Ulf Elfving. Foto: Lotta Bonthelius

Hederspriser, kokböcker och ministerbesök på Nordens största konsumentmässa för mat och dryck

Den välkände media- och matprofilen Ulf Elfving och Pelle Agorelius, som driver Husmansbord och Saxhyttegubben i Grythyttan tillsammans med sin hustru Ewa, delade under Sthlm Food & Wine-mässan förra veckan ut tolv hederspriser till tolv utmärkta livsmedelsprodukter från hela Sverige i Husmansbord Jakten på Sveriges bästa landskapsmat.

En av pristagarna är Bitte Persson från Viken i Skåne med vinnarprodukten Säsongens Chips. Gårdsförädlingen Larssons Chips, av den egenodlade potatisen är en lyckad satsning för det skånska familjeföretaget, för att nå ända fram till slutkund med en förstklassig råvara.

- Vi är mycket glada för utmärkelsen, kommenterar Bitte Persson. Vi som lantbrukare behöver all medial fokus vi kan få, för att berätta för konsumenterna vilka fantastiska råvaror och mathantverk här finns i Sverige. Tack vare att vi är många som samlats i Husmansbords saluhall här på mässan, ser vi potentialen inför den svenska satsningen på den välkända internationella matmässan Grüne Woche, som går av stapeln i Berlin i januari 2017.

I Husmansbords saluhall på Sthlm Food & Wine-mässan medverkade ett antal mindre livsmedelsproducenter, som bjöd på smakprover och sålde landskapsmat från olika delar av Sverige. I saluhallen arrangerades också en utställning med Sveriges vinnande bidrag i årets Gourmand Awards, de världsomspännande, prestigefyllda utmärkelserna för kokböcker och matmedia.

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht presenterade delar av sin livsmedelsstrategi och deltog i ett trevligt och viktigt samtal med Pelle Agorelius från Husmansbord och kokboksförläggare Johanna Kullman från Norstedts förlag. Ministern visade ett stort intresse för svenska kokböcker och matmedia som verktyg för att lyfta den svenska matens mervärden internationellt. På frågan om vad svensk mat är för honom svarade Sven-Erik Bucht:

- Hög kvalitet, goda smaker och att det är säkert.

Hela listan över Husmansbords hedersomnämnanden på Sthlm Food & Wine, utan inbördes rangordning:

Sturkö Frukt & Bär - Sturkö, Blekinge - Alliansmarmelad/Blue Jam -"En smaksymfoni som hedrar sitt vackra landskap"

Johanssons Gård - Hjälteby, Bohuslän - Rabarbermarmelad med Ingefära - "Hederspris åt god smaksättning av gårdsråvara"

Mällby Lantgård - Hjälteby, Bohuslän - Rawfoodkaka - "Utmärkt och modernt med en hedrande chokladsmak"

Pyramidbageriet AB - Dala-Järna, Dalarna - Ekologiskt Spisbröd - "En världsvan klassiker från Dalaskogen, bär hela vägen till ekokrogen"

Lotta-Boden - Loos, Hälsingland - Jordgubbssylt från Loos - "Mindre socker, mera bär, skapar skolexempel för alla här"

Mörsjö Deli - Östersund, Jämtland - Tunnbrödschips Cheezps - "Vi hedrar en nytänkande norrländsk fullträff med klassiska toner"

Lakritsfabriken i Ramlösa - Ramlösa, Skåne - Chocolate Glazed Liquorice Sticks Polka - "Himlen spricker upp och solen skiner över fabriken som hedrar lakrits som gudaföda"

Larsvikens Lantbruks AB - Viken, Skåne - Larssons Potatischips Säsongens - "Gårdsförädling i säsong för fredagsmys vintern lång"

Malmö Chokladfabrik - Malmö, Skåne - Jättegod Jul - "Allt man kan önska sig i snön och slaskan, smaken leder oss till glöggaflaskan"

Rawchokladfabriken Scandinavia AB - Arvika, Värmland - Rawchoklad Isländskt Havssalt - "Om choklad är mat från Norden? Svaret är ja, och ta mig på orden"

Värmlandschark - Karlstad, Värmland - Potatissallad - "Jordäpplen är enkelt och gott, hederspris till smaken ni uppnått"