Fr. v. Andreas Svahn, Maria Larsson, Rashid Mammadli, Vafa Mammadli, Bahruz Mammadli, Anna Ragén, Linn Heed, Richard Juhlin. Foto: Ewa Hector Agorelius

Utställning om hållbarhet inom mat och dryck på Alfred Nobels Björkborn

Hållbarhet är ett ord i tiden. De flesta håller med om att det är en akut angelägenhet att läka vår planet.

För att påvisa hur mat- och dryckesföretag från hela världen gör för att skapa bättre hållbarhet har den nya organisationen Hallbars satt upp en utställning om hållbarhetsrapporter Alfred Nobels herrgård Björkborn i Karlskoga.Detta tillsammans med bland andra World Reindeer Herders, Pacific Islands Food Revolution och Center for Sustainable Business vid Örebro Universitet.

Utställningen pågår till 9 november 2020.

- Att läka planeten är akut. De goda nyheterna är att hållbarhet väldigt snabbt blir den nya normen för industrier och institutioner. Internationellt så finns det en stigande flod av hållbarhetsrapporter som blir lika viktiga - eller viktigare -än årliga finansiella rapporter, säger Pelle Agorelius som är utställningsproducent och den drivande kraften bakom den nystartade organisationen Hallbars.

Pelle Agorelius, som till vardags driver Saxhyttegubben i Grythyttan tillsammans sin hustru Ewa, fortsätter:

- Hållbarhetsutställningens fokus är mat och dryck. Maten är en nyckel för vår framtid, som vi sett i skenet av Covid-19. Utställningen visar att mat- och dryckessektorn har omfamnat hållbarheten. Detta blir en utgångspunkt för andra branscher.

Örebro läns landshövding Maria Larsson öppnade utställningen i egenskap av ordförande för Stiftelsen Alfred Nobels Björkborn. Hon kommenterar:

- Livsmedelsföretags hållbarhetsrapporter är viktigare än vi kan föreställa oss. De pekar ut vägar som leder oss bort från klimatförstörelser och skyndar på utvecklingen mot framtidens mat. Alfred Nobel hade älskat att bläddra i dessa rapporter, och kanske hade han i sitt laboratorium blandat en trolldryck i hållbarhetens namn.

Alfred Nobels herrgård Björkborn i Karlskoga är idag ett museum från att under många år varit brukets herrgård. Nobel, som levde 1833 -1896 såg de fridfulla björkskogarna i Värmland som tillflyktsort under senare delen av sitt liv jämte långa resor och hårt arbete. Han hade även egendomar i Paris och i San Remo, Italien. Karlskoga valdes som hans juridiska hemvist när han i sitt testamente upprättade Nobelpriset, då han hade sina högt prisade hästar i stallet på Björkborns. Stallen är idag ombyggda till ett trevligt café och restaurang.

Invigningen av utställningen den 3 september besöktes av bland andraAndreas Svahn, Regionråd, Maria Larsson, Landshövding, Rashid Mammadli, Vafa Mammadli, Bahruz Mammadli, Attaché vid Azerbaijans ambassad i Stockholm, Anna Ragén, kommunfullmäktiges ordförande i Karlskoga, Linn Heed, direktör samt Richard Juhlin, författare och champagneexpert.

Utställningen är en del av den vanliga besöket på Björkborn. På begäran ordnas även särskild visning vid förfrågan till Pelle Agorelius och Hallbars.

Utställningen pågår till 9 november.

Björkborn herrgård har inte förändrats sedan Alfred Nobel bodde där. Det är ett förvånansvärt livfullt, informativt och underhållande besök för alla åldrar, tack vare erfarna och begåvade guider.

Gourmand Awards utställning om kokböcker

Utställningen om hållbarhetsrapporter sker i samband med Gourmand Awards utställning med kok- och dryckesböcker från hela världen. Gourmand Awards firar 25-årsjubilum med utställningen i Karlskoga. Pelle Agorelius är Sveriges representant för Gourmand Awards, som är världens största och mest prestigefyllda kokbokstävling och ledande inom internationell matkultur.

Edouard Cointreau som är president och grundare av den prestigefyllda tävlingen, välkomnar svenska författare och förläggare att nu skicka alla sina 2020-böcker till utställningen på Alfred Nobels Björkborn i Karlskoga. Den internationella juryn för Gourmand Awards kommer att bedöma dessa böcker före 15 november. Svenska vinnare tävlar sedan om årliga världsvinnartitlar, Best in the World, vid den internationella finalen 2021.

Adressen till museet är:

Alfred Nobels Björkborn

Björkbornsvägen 10

691 33 Karlskoga

www.nobelkarlskoga.se

www.hallbars.org

Kontakt: Pelle Agorelius.   Mejl: pelle@hallbars.org  Tel + 46 70 6467577

Pelle Agorelius AB är ett innovativt entreprenörsföretag på Saxhytte Gård i Grythyttan. Där har familjen Agorelius utvecklat verksamheter, affärer och fastigheter sedan 1648. Saxhyttegubben® helägs av bolaget och omfattar verksamhet med produktion, marknadsföring och försäljning av alkoholfria bärdrycker under de egna varumärkena Blåbär 100% och Lingon 100%, helt fria från tillsatser. Företaget äger och driver också Svensk Landskapsmat med varumärkena Husmansbord® och Gastronordic®. Kunder och samarbetspartners finns över hela Sverige samt i flera andra länder.