Emma Preutz från Geteriet i Umeå var en av de livsmedelsproducenter som fick diplom av Husmansbord Jakten på Sveriges bästa landskapsmat 2022. Foto: Ewa Hector Agorelius.

Vinnare Husmansbord Jakten på Sveriges bästa landskapsmat 2022

Vinnarna i Husmansbord Jakten på Sveriges bästa landskapsmat 2022 är utsedda.

Mat- och dryckesproducenter från hela Sverige deltog. Diplomutdelningen skedde under Umeå Food Symposium den 4 juni, på Scharinska Villan i Umeå, som är högkvarter för RISE (Research Institutes of Sweden), som var mingelvärdar tillsammans med Ewa Hector Agorelius och Pelle Agorelius från Husmansbord.

- Det är med stor glädje vi öppnar vår anläggning och är värdar för Husmansbord 2022 i samband med Umeå Food Symposium, sa Ambra Trotto, senior forskare på RISE, när hon önskade gästerna välkomna. RISE är en plats för kreativitet, design och forskning. Vi har en stark tro på att värna och vårda - en inställning vi delar med dem som arbetar med mat på daglig basis - att det är avgörande för att skapa möjligheter för att utvecklas som människor. Värna och vårda är avgörande för att finna vägar att läka vår lidande planet. Detta passar mycket väl med den plattform Husmansbord skapar. Att vara en kulturell smältdegel med gastronomisk konst och bidra till ökat medvetande om hållbarhetsfrågor.

Ewa Hector Agorelius organiserade årets Husmansbord med provsmakningar i Hällefors, Grythyttan och på Alfred Nobels Björkborn, Nobelmuseet i Karlskoga.

- Årets Husmansbord, i jakt på Sveriges bästa landskapsmat, har varit en underbar matresa genom Sverige. Panelen fick prova många innovativa produkter av hög kvalitet. Husmansbord 2022 fick en storartad avslutning på vackra Scharinska villan, i gästvänliga Umeå.

Producenter fanns på plats för att ta emot sina diplom. De fick även möjlighet att möta ett stort antal journalister, kokboksförfattare, kockar och ledare inom hållbarhet och livsmedelsindustri. Matentusiaster som befann sig på Umeå Food Symposium i samband med prisutdelningarna i Gourmand Awards och Hallbar Awards.

- Gästerna smakade med stor iver på de diplomerade svenska mat- och dryckesprodukterna, säger Ewa Hector Agorelius. De diplomerade produkterna är helt klart i världsklass, enligt mingelgästerna, som härrör från ett femtiotal olika länder. Vi, från Husmansbords sida, vill gratulera deltagarna och även tacka såväl de lokala företagarna som representanter från RISE och Umeå kommun, för deras entusiastiska deltagande i detta event.

Hallbars Awards och Gourmand Awards är världsledande evenemang inom hållbarhet, mat-och dryckeskultur. Internationella gäster från totalt mer än 50 länder deltog Umeå Food Symposium som arrangerades i samarbete med Umeå kommun.

Om Husmansbord

Husmansbord har sedan 2009 varit på jakt efter Sveriges bästa landskapsmat. Både traditionella och innovativa produkter har utmärkt sig genom åren för sin goda smak och innehåll. De som får diplom har möjlighet att använda utmärkelsen i sin marknadsföring och kan märka sina varor med Husmansborddekaler. De erbjuds även att delta i de marknadsföringsaktiviteter som Husmansbord arrangerar, både i Sverige och internationellt.

Diplomerade produkter Husmansbord 2022 är:

(Producent, Produkt, Ort)

Barkbrödsbagarn, Förrättsstrutar Barkbröd, Lövånger

Barkbrödsbagarn, Glutenfritt Barkbröd, Lövånger

Geteriet, Getlato Åkerbär, Umeå

Geteriet, Getmjölkskolasås, Umeå

Geteriet, Killingsalami, Umeå

Geteriet, Vit Caprin, Lagrad Vitmögelost Get, Umeå

Grythyttan Vin, Grythyttan Hjortronvinäger, Grythyttan

Grythyttan Vin, Grythyttan Jakt , Grythyttan

Grythytte Qwarn, Knäckebröd, Grythyttan

Janssons Bröd AB, Gustavsknäcke, Ljusdal

Janssons Bröd AB, Pilsnerknäcke, Ljusdal

Kullabygdens Musteri, Mustly Apple Mango Passion Fruit and Orange, Höganäs

Löfbergs Lila, Ama Sudan, Karlstad

Löfbergs Lila, Finca San Carlos, Karlstad

Löfbergs Lila, Mountain High, Karlstad

Mörsjö Deli, Tunnbrödschips Provencal, Östersund

Norrmejerier, Västerbottensost 24 månader, Burträsk

Öre Gårdsbageri, Chokladkola, Håknäs

Husmansbord 2022 genomfördes i samarbete med Gourmand Awards, Umeå Kommun, RISE, Alfred Nobels Björkborn, Hallbars Research Institute och Saxhyttegubben.