Björn Ståhlberg från Olssons Elektriska i Karlstad vid Husmansbords monter på franska ambassadörens residens tidigare i år.

Vinnarna i Jakten på Sveriges bästa landskapsmat 2017

Husmansbord Jakten på Sveriges bästa landskapsmat har gått av stapeln i Grythyttan och nu är vinnarna utsedda, se hela listan nedan.

Årets bedömningspanel var mycket bred, med allt från unga kockelever till världsvinnande författare och förläggare av mat- och dryckesböcker.

- Sverige är ett delikatessland tack vare alla duktiga förädlare och bönder. Reaktionerna på de inskickade produkterna är övervägande positiva, för att inte säga överväldigande, säger initativtagaren Pelle Agorelius som driver Husmansbord och Saxhyttegubben i Grythyttan tillsammans med sin fru Ewa.

Bedömningen skedde i Grythyttan vecka 38 och särskilda Hedersomnämnanden kommer att tillkännages på Sthlm Food & Wine-mässan på Stockholmsmässan 9-12 november. Sthlm Food & Wine är Nordens största konsumentmässa för mat och dryck. På mässan har Husmansbord en egen saluhall där ett antal olika Husmansborddiplomerade livsmedelsproducenter kommer att ställa ut

Företagen som vunnit diplom för en eller flera utmärkta produkter och nominerats till hedersomnämnanden i Husmansbord Jakten på Sveriges bästa landskapsmat 2017 är som följer, utan inbördes rangordning:

Tre Sjöar Kök & Mejeri AB, Nora, Västmanland

Leksands Knäckebröd AB, Leksand, Dalarna