Pressmeddelande -

Småföretagarnas Riksförbund lanserar marknadens första helt digitala tjänstepension

Idag lanserar Småföretagarnas Riksförbund tjänstepensioner som en viktig medlemsförmån för förbundets medlemmar. Som partner för detta erbjudande har man valt den digitala pensionsplattformen Pensure. Via Pensure.se får medlemmarna tillgång till en helt digital tjänstepension med en helt ny och revolutionerande prissättning.

I Sverige har 9 av 10 anställda tjänstepension via sin arbetsgivare men när det gäller företagare med mindre än 20 anställda så saknar 4 av 10 tjänstepensioner.

“Småföretagarnas Riksförbund arbetar för att det ska bli enklare, lönsammare och tryggare att driva företag i Sverige. Med att det ska vara tryggt, menar vi, att en företagare skall ha samma skydd i socialförsäkringar och pensioner som anställda. Det finns många anledningar till att företagare inte tillämpar tjänstepension för sig själva och sina anställda. Man upplever tjänstepensionen som komplicerad, svårtillgänglig och dyr. För att förenkla och ge en kostnadseffektiv lösning för våra medlemmar så lanserar vi nu möjligheten för dem att teckna tjänstepensioner via vår försäkringsplattform (smaforetagarnasforsakring.se)” säger Peter Thörn, Ordförande för Småföretagarnas Riksförbund.

I en vardag fylld av möten, mail och deadlines kan det vara svårt att hitta tiden att faktiskt ta itu med frågor som är viktiga men inte har direkt påverkan på den dagliga verksamheten. För att ta itu med pensionen måste processen vara snabb, enkel att sätta sig in i och framför allt måste det finnas en tydlig vinst med att göra det som krävs.

”Vi har valt Pensure eftersom de erbjuder en enkel och användarvänlig digital tjänst utan papper och onödig administration och där företagaren får tillgång till en prissättning på sin tjänstepension som tidigare bara gällt för storföretag.” säger Krister Palin, partner på Försäkringsutveckling AB som är ansvariga för förbundets försäkringserbjudanden.

Pensure utmanar branschen genom att vara den första, rakt igenom digitala lösningen med en helt ny avgiftsmodell för tjänstepensioner. Prissättningen ger mindre företag tillgång till upphandlade priser på tjänstepensioner, som tidigare endast varit förbehållna stora företag och koncerner. Istället för försäkringsavgifter som urholkar individens pension betalar företaget en årlig licensavgift för att få tillgång till det digitala administrationsverktyget via Pensure.

“För företagaren finns det en tydlig vinst med att välja Pensure. En 30-årig företagare som börjar spara 5.000 kr per månad kan få 3,2 Mkr mer utbetalt i pension via Pensure.se jämfört med om man istället väljer att spara i ett försäkringsbolag med traditionell prissättning”, fortsätter Krister Palin.

Valet av tjänstepension påverkar i allra högsta grad din egen framtid. Men något som många inte tänker på är att om pensionspengarna placeras i hållbara bolag så kan kapitalet bidra till en bättre värld på sikt. Det är bakgrunden till att Pensure har valt att samarbeta med SPP, som år 2018 utsetts till världens mest hållbara försäkringsbolag av Corporate Knights*.

För oss är det en självklarhet att jobba med ett försäkringsbolag som prioriterar hållbarheten högt. Det innebär att våra kunder kan sova lugnt om nätterna och vara trygga i att deras pensionspengar bidrar till en bättre värld genom att sparandet placeras i schyssta fonder” avslutar Ervin Fazlic, partner Pensure.

För ytterligare information kontakta:

Helena Krona, Kanslichef Småföretagarnas Riksförbund, +46 73 528 57 86, helena.krona@smaforetagarna.se

Mikael Claesson, grundare Pensure, +46 70 730 69 03, mikael@pensure.se

Krister Palin, partner Försäkringsutveckling AB, +46 70 838 69 55, krister.palin@fuab.com

*Listan "Global 100" presenterades på World Economic Forum i Davos. Storebrand/SPP är det mest hållbara bolaget i världen inom kategorin försäkring år 2018. Totalt hamnade koncernen på plats nummer 38 av 5 995 rankade bolag.

• Stockholm

Pensure är en digital plattform där små och medelstora företag enkelt kan teckna lönsamma avtal för tjänstepensionen. Varje krona sparas i hållbara verksamheter, vilket ger dig mer pengar att leva livet för som pensionär - samtidigt som du bidrar till en bättre värld.

Mikael Claesson

Presskontakt Founder - CEO +46 70 7306903