Sir David Attenborough får hederspris i Göteborg

Sir David Attenborough är förmodligen världens mest kända naturfilmare. Den 6 september kommer han till Elite Park Avenue Hotel i Göteborg för att ta emot ett hederspris under The Perfect World Foundations årliga gala för jordens natur- och djurliv. Priset delas ut av Hertiginnan av York, Sarah Ferguson och ett flertal världskändisar kommer att vara på plats.

Sir David Attenborough är internationellt känd för sitt klassiska berättande i BBC:s naturfilmer och har bland annat medverkat i Planet Earth och Liv på Jorden. Den 6 september kommer 92-åriga Sir David Attenborough till Göteborg för att ta emot The Perfect World-priset under stödgalan för jordens natur- och djurliv.

- Sir David Attenborough har genom sitt arbete gett jordens djurliv en röst och ökat intresset för natur- och djurliv hos världens befolkning. Det är en ära att få ta emot honom, säger Ragnhild Jacobsson, VD och grundare av The Perfect World Foundation.

Den ideella organisationen The Perfect World Foundation arrangerar årligen en stödgala i Göteborg för att lyfta frågor som berör natur- och djurliv. I år sätts fokus på Isbjörnen, klimatförändringarna och det allt snabbare smältande glaciärerna på Antarktis. The Perfect World-priset tilldelas varje år till en person som gjort en betydande skillnad för att bevara världens natur- och djurliv. Sir David Attenborough blir den femte personen som tilldelas priset, tidigare års pristagare är Dr Sylvia Earle, Dr Jane Goodall, Dr Richard Leakey och Mark Shand.

Kändisar samlas för att hylla Sir David Attenborough

Den brittiska Hertiginnan av York, Sarah Ferguson klev in i rampljuset 1986 när hon gifte sig prins Andrew. Idag är hon The Perfect World Foundations globala hedersambassadör och kommer under galakvällen att tilldela Sir David Attenborough årets hederspris. Även Shannon Elizabeth som slog igenom med en roll i American Pie (1999), Nobelfredspristagaren (2007)Rajendra Pachaur och Game of Thrones- stjärnan James Cosmo kommer gå på röda mattan till stödgalan på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.

- Det är många som vill vara med och hylla Sir David Attenborough. Vi har redan fått en förfrågan av ett flertal kända svenska artister som vill uppträda gratis under kvällen. Martin Stenmarck kommer blir kvällens konferencier och ett antal kända artister kommer att uppträda under kvällen, säger Ragnhild Jacobsson.

Sir David Attenborough besök i Sverige den 6 september kommer inte endast bestå av fastigheter. The Perfect World Foundation arrangerar även en klimatkonferens där bland annat Sir David Attenborough kommer hålla en föreläsning runt lunchtid samma dag. De insamlade medlen från både konferens och stödgalan kommer att hjälpa The Perfect World Foundation i deras arbete med att bevara jordens natur- och djurliv. Konferensen kommer att arrangeras i Göteborgs botaniska trädgård under förmiddagen den 6:e september.

- Vi vill öka människor medvetenhet kring hur allvarlig situationen är gällande klimatet. Våra hav fylls av plats, korallreven försvinner och snart är flera av våra större däggdjur utrotade. Genom en konferens samt en stödgala vill vi inspirera och skapa engagemang hos människor och företag för klimatfrågan, avslutar Ragnhild Jacobsson.

Kort om galan;

The Perfect World Foundation har tidigare arrangerat tre stödgalor som samlat in miljonbelopp till djur- och naturprojekt. Tidigare år har priset tilldelats Sylvia Earle, Jane Goodall, Mark Shand och Richard Leakey. Priset tilldelas en person som skapat betydande skillnad för världens natur- och djurliv. Galorna har även lockat flera av Sveriges största artister som samtliga uppträtt gratis.

Bilder;

The Perfect World Priset är en noshörning gjord av kristall

The Perfect World Priset är en noshörning gjord av kristall som går under namnet "The Fragile Rhino".

Prins Charles tar emot The Perfect World Priset för Mark Shands vägnar 2014.

Jane Goodall tar emot priset 2015.

Pristagaren Dr Sylvia Earle med Sarah Ferguson och Martin Stenmarck 2017.

• Underhållning

• Västra Götaland

The Perfect World Foundation är en svenskgrundad välgörenhetsorganisation som arbetar med djur och natur i kris, världen över. Genom att öka kunskap och sprida medvetenhet vill vi skapa mod och förutsättningar för att förändra, ett steg i taget. Vår tydliga mission är att rädda världen.

Daniel Wilke

Presskontakt Marketing Director 073-632 98 27