​Nyhet 1 mars Stoneleigh Sparkling Brut Cuvée

​Nyhet 1 mars Stoneleigh Sparkling Brut Cuvée

Den 1 mars lanseras Stoneleigh Sparkling Brut Cuvée i Systembolagets ordinarie sortiment. Stoneleigh står för distinkta, eleganta, fruktdrivna viner som reflekterar den unika jordmån som finns i området. Vinernas resa startar i jordmånen med naturens fantastiska förutsättningar och avslutas av teamets begåvade vinmakare. Deras filosofi är ett minimum av inverkan i vineriet vilket resulterar i de livliga smaker som signerar varje flaska Stoneleigh.

Druvorna till Stoneleigh Sparkling Brut Cuvée kommer från utvalda vingårdar i Marlborough. Jordmånen är helt unik med sina s.k. sunstones som fungerar som värmestabilatorer under de svala nätterna. Det ihop med en tusentals år gammal jordmån i flodbäddarna levererar druvor som har unika förutsättningar för kvalitet och nyanserad smak.

Båda druvsorterna pinot noir och chardonnay är skördade för hand och är pressade försiktigt. Druvmusten är sedan noga utvald för att skapa ett elegant vin. Efter jäsningen har vinet lagrats på sin jästfällning för att ge vinet ytterligare karaktär och komplexitet. Till basvinet har man tillsatt en liten del av ett äldre, lagrat vin för att få fram extra rondör, djup och smak. Vinet har vilat i två år innan degorgering.

Vinet är ljust halmgult och har en fräsch och krispig doft av nyrostat bröd. Smaken bjuder på läcker textur, citrus, röda bär och en underliggande ton av rostade nötter. Fin krispig syra, bra balans ihop med ett elegant, kvardröjande avslut. Serveras svalt med fördel till ostron, kanapéer eller som en lättsam aperitif.

Stoneleigh Brut Cuvée
Varu nr 7912