Alla Jacob's Creek nu med skruvkork!

Alla Jacob's Creek nu med skruvkork!

Philip Laffer har varit en skruvkorkspionjär och han har från början drivit på produktutvecklingen. Idag används tenn som är mycket formbart och ger en perfekt tät passform. Insidan av skruvkapsylen är fordrad med aluminium och är klädd med ett mycket tunt lager av plast. Med skruvkorken behåller vinet sin fräschör och fruktighet samt tillåter även vinet att mogna och utvecklas, vilket Jacob's Creek med stort nöje erfarit efter ett flertal vinnande utmärkelser under de senaste åren.

"Screwcaps specific to wine (Stelvin) were invented in France over 40 years ago. Tested by the AWRI in Australia in the 1960's, they were shown to be an outstanding closure but in practice failed to have any market appeal. It wasn't until 1998 when Richmond Grove, in cooperation with Vintage Cellars, launched RG Watervale Riesling in Australia simultaneously in screwcap and under cork that screwcaps became acceptable. Quickly other Australian Riesling makers and Kiwi Sauvignon Blanc makers followed. Today, not quite 8 years later, nearly 40% of Australian exports and 80% of NZ exports are shipped under screwcap.

Cork can adversely effect wine in three ways, firstly, by allowing too much air, (oxygen), to enter the bottle causing rapid development or oxidised colour and flavour; secondly, by the impact of the natural "woody" flavour of the cork on a delicate wine e.g. Riesling; and thirdly, by the introduction of a musty, mouldy compound called 2 4 3 tri-chlor anisole, (TCA), ("corked"), a by-product of micro organisms present on or in the cork. This latter problem occurs randomly, estimated, at around 3%, and most people will find 2-3 parts per trillion objectionable."
PHILIP LAFFER, Chief Winemaker Pernod Ricard Pacific

Vad säger oberoende vinexperter om skruvkorken?
I "The Great Cork Debate" publicerad i The Wine Spectator lovordar Robert Parker Jr och andra världsledande vinexperter skruvkorkens förträfflighet jämfört med naturkorken. De delar Philip Laffers uppfattning om att skruvkorken passar lika bra för både vita och röda viner.

Vid Systembolagets sortimentsprovning under våren var Jacob's Creek Grenache Shiraz 2007 försedd med naturkork. Tyvärr var dessa varuprover ett exempel på att viner kan bli defekta vid bruk av kork, så vi vill gärna visa att med skruvkorken visar vinet en helt annan kvalitet och skickar gärna ett varuprov till dig om du vill - hör av dig till oss.

Kontakt för mer information:
tel 08 555 201 34
e-post helene.thideman@pernod-ricard-sweden.com