Plymouth Gin

Anrika Plymouth Gin lanseras nu på Systembolaget

De senaste åren har vi identifierat en växande gintrend i Sverige. Efterfrågan ökar och allt fler väljer att skåla med gin i glaset. Dock är det få ginmärken som har en så traditionsrik och lång historia som den engelska klassikern Plymouth Gin, som sedan 1793 produceras på samma historiska plats – ett stenkast från hamnen i Plymouth. Den 1 mars kommer Plymouth Gin att ta plats på Systembolagets hyllor i 215 butiker.

Plymouth Gin som skapades i det lilla destilleriet på den engelska landsbygden 1793, har levt vidare under decennier och nu äntligen hittat till hyllorna på Systembolaget. Gin är en spritdryck som tillverkats sedan 1600-talet och som på senare år blivit mycket trendig. Enligt Systembolagets statistik har försäljningen av gin ökat med 35 procent på tre år. Att gin har blivit på modet igen sammanfaller med ett ökat intresse för hantverksmässigt blandade cocktails, både på krogen och på hemmaplan.

- Äntligen kan vi erbjuda de svenska konsumenterna en klassisk premiumgin som inte bara bjuder på smakupplevelse utan även besitter spännande historier med mycket tradition. Plymouth Gin har trots allt symboliserat en flärdfull livsstil med cocktails i närmare 230 år, säger Lisa Seifert, Brand Manager White Spirits på Pernod Ricard.

TILLVERKNING AV PLYMOUTH GIN
Gin är i grunden neutral sprit som får sin smak ifrån enbär, korianderfrön och andra kryddor, växter och frukter. Plymouth Gin följer än idag originalreceptet och innehåller sju örter och kryddor. Styrkan är precis som då 41,2%. Plymouth Gin destilleras fortfarande i Plymouth i södra England och det rena, klara vattnet hämtas som det alltid gjort från floden Dartmoor. Man använder fortfarande de pot-stills i koppar som använts på destilleriet sedan år 1855.

PLYMOUTH – ENGLANDS ÄLDSTA, FORTFARANDE VERKSAMMA, GINDESTILLERI
I den lilla hamnstaden Plymouth på Englands sydvästra kust upprättades redan på 1400-talet den byggnad som skulle bli Plymouth-destilleriet. Byggnaden, som ursprungligen var ett kloster, fann sitt sanna kall och gjordes om till destilleri år 1793. Sedan dess har varje droppe Plymouth Gin tillverkats på destilleriet, uteslutande i små kopparpannor från 1885.

Plymouth Gin har genom tiderna gått från att avlöna engelska sjömän från The Royal Navy, som likt destilleriet har Plymouth som hemort. Till att nämnas i New York Times originalrecept på ”väldens mest kända cocktail”, Dry Martini – ursprungligen komponerad på Knickerbocker Hotel i New York kring år 1910. Plymouth gin hänvisas även till i den banbrytande coktailguiden The Savoy Cocktail Book, författad av Harry Craddock. Boken innehåller över 1000 recept, och med 34 olika recept är Plymouth Gin ett av de mest förekommande varumärkena i hela boken.

KARAKTÄR
Plymouth Gin har en egen, unik mild och mjuk smak där ingen ingrediens dominerar över den andra. Den har en viss, liten elegant sötma och avslutas med en lång, torr eftersmak.

Producent: Plymouth Gin
Alkoholhalt: 41,2%
Sockerhalt: 1 g/l
Volym: 700 ml