Exklusiv Nyhet 1 december The Glenlivet Tasting Experience

Exklusiv Nyhet 1 december The Glenlivet Tasting Experience

The Glenlivet Tasting Experience

Den 1 december 2014 släpps äntligen The Glenlivet Tasting Experience på Systembolaget. Det är en exklusiv presentförpackning som innehåller The Glenlivet 12 år, 15 år och 18 år.

Whiskyn presenteras i 200 ml flaskor och ger en perfekt möjlighet att uppleva hur whiskyn utvecklats under åren. Passar utmärkt för whiskyprovning, julklapp till den whiskyintresserade eller på avecbordet för ett brett och lite lyxigt sortiment till gästerna.

- The Glenlivet Tasting Experience är den perfekta introduktionen till 3 klassiska whiskies från  Speysideregionen. Förutom tre fantastiska buteljeringar erbjuder förpackningen även
provningsinstruktioner. Det ger ett gyllene tillfälle att stifta bekantskap med världens näst största singel malt whisky." säger Helena Stenlund, Brand Manager Super Premium, på Pernod Ricard Sweden.

- The Glenlivet Tasting Experience ger dels en perfekt möjlighet att testa tre fantastiska buteljeringar från anrika The Glenlivet och även att få att njuta av The Glenlivets oerhörda smakbredd säger Olof Noréus, Pernod Ricard Swedens Whisky Ambassadör.

THE GLENLIVET 12 år
Fruktig och elegant doft med toner av citrus och viss oljighet. Medelfyllig, fruktig och generös smak. En komplex och fruktig whisky med inslag av tropisk frukt som ananas.

THE GLENLIVET 15 år
Fruktig och rik doft med viss kryddighet. I smaken finns nötter och mycket av den fruktighet och mjukhet som kännetecknar The Glenlivet. En andel har lagrats på nya franska ekfat, vilket ger en fylligare, lite gräddig känsla och en kryddig finish med inslag av vitpeppar.

THE GLENLIVET 18 år
Tydliga toner av mogen frukt i doften. Fin balans med inslag av russin, honung och julkryddor. Exceptionellt lång eftersmak. Är en av de som vunnit flest priser genom tiderna på IWSC i London.

The Glenlivet Tasting Experience
Varu nr 416
Alk halt 40%, 3 x 200 ml
Pris 459 kr

För ytterligare information kontakta:
Helena Stenlund
Brand Manager Super Premium
E-post: helena.stenlund@pernod-ricard.com
Telefon: 0708 36 15 73

E-post: helene.reuterwall-thideman@pernod-ricard.com
Telefon: 0733 16 82 90

The Glenlivet Distillery ligger i Speysideregionen, vid floden Livet, strax innan den flyter ihop med Avon. Fabrikens grundare, George Smith, var den förste som ansökte om tillstånd att destillera år 1824 då nya regler krävde licens för tillverkning. Då hade han sedan länge, i hemlighet, bränt sin whisky hemma på gården, precis som sin far, farfar och de flesta grannar.

Den som gick över från olaglig till laglig verksamhet tog en avsevärd risk och betraktades ofta som en svikare av sina före detta hembrännarkollegor. Därför utrustade sig George med två tunga pistoler, som han bar med sig under många år, för att förhindra eventuella hämndaktioner. När whiskyn Glenlivet blev känd utanför regionen började även andra tillverkare skriva Glenlivet på etiketten, eftersom namnet betraktades som en kvalitetsgaranti. Destilleriets dåvarande ägare James Smith (son till grundaren George) ansökte om att få namnskydda sitt whiskymärke. Han fick sitt namnskydd och från år 1880 är det bara hans whisky som får kallas The Glenlivet. The Glenlivet är originalet!

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).