Four Roses 2021 Limited Edition Small Batch

Four Roses 2021 Limited Edition Small Batch

Den 3 februari släpps Four Roses 2021 Limited Edition Small Batch på Systembolaget. Four Roses Master Distiller Brent Elliott, som blev utnämnd till Distiller of the Year 2020, har valt ut 4 batcher som lagrats mellan 12-16 år. Dessa batcher representerar 4 av de 10 olika grundrecept som finns hos Four Roses, en 16-årig Bourbon enligt OBSV-receptet, en 14-årig OBSQ, en 12-årig OESK och en 16-årig OESV.

Non-chill filtered och buteljerad vid 57,1%. Varje batch i 2021 Limited Edition är en exceptionell whiskey i sig, men här blir totalsumman ännu bättre än de respektive delarna. ”Årets utgåva är ytterligare ett bevis på en fantastisk kvalitet och med en alkoholhalt som är något högre än någon av de tidigare begränsade utgåvorna, skapas en robust komplexitet och flera lager av smaker som är ett direkt resultat av de olika årgångarna, recepten och vårt val av blandning”.

2021 Limited Edition Small Batch erbjuder eleganta aromer av mogna bär, lätt blommighet och en rik, värmande ekton. Denna fina bourbon kompletteras med smaker av plommon, apelsinskal och en delikat krydda som leder vidare till en rik, mjuk och lång eftersmak med smak av vaniljkräm och mörk choklad.

Totalt har Brent Elliot och Four Roses gjort 4 700 flaskor av denna buteljering varav endast 120 flaskor kommer till Sverige och Systembolaget.

Nr: 41104

Webblansering: 3/2 2022

Pris: 1 800 kr

Abv. 57,1% Non-chill filtered

Four Roses Distillery

Grundat 1888 och ligger i Lawrenceburg, Kentucky. Four Roses kombinerar 2 olika mashbills/sädesrecept med 5 olika jäststammar och destillerar och lagrar sedan dessa 10 distinkta bourbon-recept, varje med sin unika smakprofil.