Internationell bartendersatsning formar morgondagens barupplevelse

Internationell bartendersatsning formar morgondagens barupplevelse

Nu lanseras The Bar World of Tomorrow i Sverige, ett globalt initiativ som sedan starten 2020 har inspirerat 10 000 bartenders till att jobba på ett mer hållbart sätt. Genom att lära ut enkla och praktiska verktyg är målet att minska svinnet i världens barer.

Satsningen är en del av Pernod Ricards 2030-strategi och konceptet är utvecklat av Pernod Ricard i samarbete med Trash Collective och Sustainable Restaurant Association.

- Genom initiativet The Bar World of Tomorrow tar vi ett holistiskt grepp om vad hållbarhet betyder bakom baren och i glaset. Genom att involvera och engagera bartenders är visionen att sprida en ökad medvetenhet vidare till konsumenter i en tid då vi alla måste tänka till och ställa om, säger Jennifer Brun, Manager Sustainability & Responsibility, Public Affairs and Communications på Pernod Ricard.

En tredjedel av all mat som produceras slängs

Upp till en tredjedel av all världens mat slängs, och ofta helt i onödan. Matsvinnet står för cirka en fjärdedel av växthusgasutsläppen från livsmedel. Det motsvarar sex procent av de totala globala utsläppen. I Sverige står hushållen för 70 procent av det totala matsvinnet, vilket är omkring 33 kilo mat och dryck per person och år, men i de tidigare leden finns också mycket att göra.

Pernod Ricard vill genom initiativet öka insikterna både från ett miljöperspektiv och de ekonomiska fördelarna av medvetna val. Genom konkreta handlingsplaner och en röd tråd genom menyerna vill man kunna påvisa det faktiska värdet av att arbeta mer hållbart och inska svinnet.

Exklusivt samarbete med Röda Huset i Stockholm

Tillsammans med den välrenommerade cocktailbaren Röda Huset, med den prisbelönte Hampus Thunholm i spetsen introducerar nu Pernod Ricard en exklusiv workshop i Sverige den 5-6 december i Röda Husets ikoniska och hållbara bar i Stockholm. Röda Huset är rankade nummer 31 på listan över 'The Worlds 50 Best Bars' och blev i år även vinnare av specialpriset ’Sustainable Bar Award’ för sitt unika och hållbara koncept.

En ledande nordisk hotellkedja fick under 2023 möjligheten att prova på The Bar World of Tomorrow med Hampus Thunholm med målet öka medvetenheten kring hållbarhet och minska matavfallet från hotellen med 25% till 2025.

Succébetyg från deltagarna i piloten (faktaruta)

• 94% rekommenderar andra att delta

• 94% rekommenderar den starkt till sina kollegor

• 97% kände sig betydligt mer inspirerade att tänka om än tidigare

The Bar World of Tomorrow listar fem enkla exempel på vad du kan förändra i din bar idag.

1. Inventera din verksamhet:

Identifiera var barsvinnet uppstår i verksamheten. Genom att identifiera var svinn och livsmedelsförluster uppstår, och varför, kan man ta sig vidare.

2. Sätt lock på papperskorgen

Genom att sätta lock på papperskorgen, tvingas man tänka ett varv extra på vad man skulle kunna använda produkten till? Finns det andra användningsområden?

3. Ersätt citrus med syrliga bär och äpplen:

Citrus är den mest använda ingrediensen i en bar och den ingrediens som slängs mest. Den växer heller inte naturligt i Sverige och utgör därför en större klimatpåverkan än till exempel svenska bär och äpplen som kan ge precis samma effekt.

4. Reducera citrusfrukter med hjälp av syra:

Om steget är för stort att ersätta citrusen helt, börja med att reducera antalet citrusfrukter genom att göra en Super Juice. Med hjälp av syra sparar man pengar på färre köpta citrusfrukter och förlänger hållbarheten på produkten.

5. Maximera råvarornas potential:
Reflektera över hur många användningsområden dina råvaror och komponenter har, desto fler desto bättre för att minska ditt barsvinn.