​Jameson Black Barrel möter hösten i ny kostym under augusti

​Jameson Black Barrel möter hösten i ny kostym under augusti

Flaskans nya design är en hyllning till tunnbindarnas tradition att bränna ur sina fat innan de fylls med whiskey. Metoden ger whiskeyn en lyxig doft och smak av vanilj, rostad ek, exotiska frukter och en varm kryddighet.

- Jameson Black Barrel berättar sin historia om den irländska whiskeytillverkningen som vi nu vill visa på flaskan. Med denna nya design hoppas jag att vi kan inspirera alla de som också älskar irländsk whiskey att lära sig mer om Jamesons arv och produkter, samtidigt som de njuter av sin Jameson Black Barrel. Tradition och nyskapande, samma whiskey som tidigare och nu med nydesignad etikett säger Rai Fierro, Brand Manager för whisky hos Pernod Ricard Sweden.

Jameson Black Barrel

DOFT        Komplexa aromer av exotiska frukter som nektariner, aprikos och papaya.
SMAK       Traditionella toner av rostad ek, kryddor och vanilj förstärks av krämigt tilltalande inslag av                torkade frukter. Lagrad i rostade ekfat för en rik och lyxig smak.
ART NR     85222, Systembolagets Beställningssortiment
PRIS         379 kr
ALK HALT 40%, 70 CL

Om Jameson
John Jameson utformade den unika Jamesonstilen med trippeldestillering och pot still tillverkning – en traditionsom fortlever och förvaltas av Master Blender, Brian Nation. Jameson tillverkas idag på Midleton Distillery i staden Midleton, nära Cork, på den irländska sydkusten. Midleton Distillery är Irlands största destilleri och här finns världens största pot still som rymmer drygt 142 000 liter whiskey. Midleton är det enda destilleriet i världen som tillverkar pure pot still whiskey. Den irländska whiskeyn har en lång tradition. Det är troligt att irländarna började destillera redan under 500-talet. Irländsk whiskey är den enda europeiska whisky som stavas med e, whiskey. Medan skottarna som regel destillerar sin whisky två gånger, väljer irländarna vanligen att destillera sin whiskey tre gånger. John Jameson grundade sitt Bow Street Distllery i Dublin år 1780 med ambitionen att frambringa världens bästa whiskey. John Jameson’s Spirit of Excellence lever kvar än idag och förklarar varför Jameson är världens mest sålda irländska whiskey.

För mer information kontakta oss gärna:

Rai Fierro
Brand Manager Dark Spirits
E-post: rai.fierro@pernod-ricard.comMobil: 0706 10 70 50

E-post: helene.reuterwall-thideman@pernod-ricard.com

Pernod Ricard Sweden AB är ett svenskt aktiebolag som tillhör Pernod Ricard. Verkställande direktör är Fabrice Audan. På den svenska marknaden arbetar vi som licensierad importör, agent och konsult inom vin- och spritbranschen. Förutom Pernod Ricardgruppens produkter representerar Pernod Ricard Sweden ett antal utvalda större producenter. Med detta kan vi erbjuda ett komplett och intressant sortiment för den svenska marknaden.

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).