Kahlúa huvudsponsor till SM 2022 Coffee in Good Spirits

Kahlúa huvudsponsor till SM 2022 Coffee in Good Spirits

Kahlúa blir exklusiv alkoholsponsor till SM 2022 Coffee In Good Spirits – svenska versionen av den internationella cocktailtävlingen World Coffee Championships där bartenders tävlar i vem som gör den godaste kaffedrinken. Tävlingen arrangeras av SCA (Specialty Coffee Association) och hålls i Malmö söndagen den 8 maj. Vinnaren kommer senare representera Sverige i VM i Milano 23–25 juni.

För första gången i svensk historia arrangeras SM i Coffee in Good Spirit, där Sveriges bästa kaffedrink-bartender ska koras. Formatet i korthet är att tillverka en varm och en kall drink baserat på kaffe och Kahlúa. I finalen är det en varm alternativ kall drink och en Irish Coffee, som måste innehålla Jameson Whiskey. Varje tävlande har en träningstid på 30 min på en träningsmaskin, och 10 min prepp, 10 min presentation och 10 min avdukning på tävlingsscenen. Domarna har 30 min på sig att sammanställa poängen mellan de tävlande. Vinnaren får sedan representera Sverige i World Coffee in Good Spirits i sommar.

– Kaffe har alltid legat Kahlúa varmt om hjärtat. Eftersom Kahlúa är världens största kaffelikör, som görs på 100% Arabicabönor från Veracruz, Mexiko, var det ett självklart val för oss att sponsra Coffee in Good Spirits då vår vision är att bli det uppenbara valet av likör i en kaffedrink. Att samarbeta med SCA blir ett sätt för oss att inspirera till kaffecocktailkreativitet i Sverige, säger Pia Hägglöf, Senior Brand Manager Kahlúa.

Mer om tävlingen

För att kunna skicka en representant till VM krävs minst 6 tävlande på nationell nivå som har svenskt medborgarskap, svenskt pass, bott i Sverige minst 24 månader och har svenskt arbetstillstånd. För att godkänna en nationell tävling krävs att det finns en certifierad representant från World Coffee Events närvarande. Denna person ska kalibrera och övervaka de domare som valts ut till tävlingen att de följer det internationella formatet. På plats ska det finnas en huvuddomare, en teknisk domare och två sensoriska domare per grupp om 6 tävlande. Så 12 tävlande och 8 domare. Eventet kommer att vara för branschrepresentanter där gästerna osar för gästlista på: https://www.scasweden.coffee

Finalister

Lisen Gren - Café Bar - Stockholm

Alexandros Datsos - A2 Coffee Tools - Stockholm

Lorenzo Sossa - Grand Hotell Lund - Lund

Kascia Quinney - C/O - Malmö

Jacob Schaar - Aster - Malmö

Håkan Sävlind - Pascal - Stockholm

Mer om World Coffee in Good Spirits Championship
World Coffee in Good Spirits Championship främjar innovativa dryckesrecept som visar upp kaffe och sprit i ett tävlingsformat. Tävlingen lyfter fram baristan/bartenderns mixologiska färdigheter i en miljö där kaffe och alkohol passar perfekt ihop. Allt från en traditionell Irish Coffee (med whisky och kaffe) till unika cocktailkombinationer.

För pressmaterial kontakta:
Food & Friends
Anna Alvling
anna.alvling@foodfriends.se

För mer information kontakta:
Pia Hägglöf
Senior Brand Manager, White Spirits