Kvalitetsrödvin från Douro - Vinha Grande 2018 - lanseras i Systembolagets fasta sortiment

Den 1 december lanseras den portugisiska klassikern, Vinha Grande 2018, i Systembolagets fasta sortiment.

Casa Ferreirinhas Vinha Grande är ett klassiskt, intensivt rött vin från regionen Douro i norra Portugal. Med starka anor från början av 1800-talet har Casa Ferreirinha etablerat sig som en av de ledande vinproducenterna i Portugal.

Vinha Grande 2018 är ett komplext och välstrukturerat vin med inslag av röda bär, örter, läder, eukalyptus och tobak, som kompletteras av livfulla tanniner med en lång harmonisk avslutning. Tack vare att vinet har lagrats på franska ekfat i 12 månader, har det även en diskret och välpassande fatkaraktär.

- Vi är mycket glada över att lansera Vinha Grande 2018 i Systembolagets fasta sortiment - det har saknats ett prisvärt, komplext rött vin från Douro. Vinha Grande är ett mångsidigt vin som passar bra både till vilt och till grillad fisk såväl vardag som fest. Vinet är redo att avnjutas nu, men kan lagras upp till 5 år då det behåller sin karaktär i flera år, säger Reija Andersson Tuomaala, Senior Brand Manager på Pernod Ricard Sweden.

Douro vinregionen kännetecknas av floden Douro, som mynnar ut i Atlanten nära Porto. Dalgången där vinodlingarna ligger är, tack vare de kringliggande bergen, skyddade från Atlantkustens klimatpåverkan och lämpar sig därför ypperligt för vinodling.

Vinha Grande 2018 lanseras i Systembolagets fasta sortiment 1 december 2020.

Vinha Grande 2018

Art. nr.: 2752-01