Lättviktsflaska för G.H MUMM champagner

Lättviktsflaska för G.H MUMM champagner

På uppdrag av CIVC, Champagne Vinodlares Intresseorganisation i Frankrike testas nu i stor skala en 65 gram lättare champagneflaska hos champagnehuset MUMM.

Försöket med något lättare flaskor, 835 gram, görs med motivet att förbättra miljön och samtidigt få med billigare transporter med möjlighet att lasta fler flaskor, upp till 4.000 st. fler på varje lastbil.

Champagneflaskor har traditionellt varit både tjocka och tunga för att tåla trycket från bubblorna i vinet. Tomma väger flaskorna som används idag ungefär 900 gram, vilket är dubbelt så mycket som en vanlig vinflaska, fyllda med champagne väger flaskorna uppåt två kilo.

Blir utfallet av detta test positivt kommer CIVC att rekommendera samtliga sina medlemmar i Champagne att använda sig av den nya lättare flaskan.

För mer information vänligen kontakta:

Heléne Reuterwall Thideman PR & Kommunikation
Tel 08 555 201 34
E-post helene.thideman@pernod-ricard-sweden.com

G. H MUMM
Ända sedan 1827 då Mumm startades har kvalitet varit det viktigaste redskapet i att bevara sitt goda rykte och utveckla nya produkter. Idag har Mumm över 218 hektar jord i hjärtat på 7 av de mest välkända grand cru distrikten. Ay, Bouzy, Ambonnay, Verzy, Verzenay, Avize och Cramant.
Distriktet Champagne ligger 120 km från Paris och är indelat i tre regioner. Grande Montagne de Reims, Valle de la Marne och Côte de Blancs. Här odlar man de tre kvalitetsdruvorna Pinot noir, Pinot Meunier och Chardonnay. Chardonnay tillför champagnen elegans och finess, Pinot noir kropp och struktur medan pinot meunier ger friskhet, fruktighet och balans.